29 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Portuguesa de Educação

 ISSN 0871-9187

COELHO, Cristina Lúcia Maia    BASTOS, Claudio Lyra. Cognição espacial e intervenções psicopedagógicas no contexto da inclusão. []. , 29, 1, pp.27-49. ISSN 0871-9187.  https://doi.org/10.21814/rpe.8453.

^lpt^aAo longo do tempo, o conceito, a análise e a atenção prática das deficiências intelectuais e do desenvolvimento (DID) sofreram mudanças, ao se deslocarem de paradigmas médico-psicológicos para incluir enfoques educacionais. O objetivo deste estudo é analisar o impacto de intervenções baseadas na avaliação interativa com alunos com DID - com uso de programas computacionais e práticas como a construção de maquetes - na estimulação do desenvolvimento cognitivo potencial, nas dimensões visuoespaciais e lógicas. O texto constata que o potencial cognitivo de alunos com DID pode ser manifestado através de intervenções mediadas com ênfase nos processos metacognitivos, interacionais e afetivos. Ao destacar as possibilidades de expressão de funções cognitivas, como a espacial - em níveis bidimensionais e tridimensionais -, foi possível desenvolver o potencial de simbolização e abstração dos alunos. A linguagem tecnológica - como o Google Street View - se mostrou uma ferramenta da cultura contemporânea facilitadora na aprendizagem dos alunos com deficiência intelectual.^len^aOver time, intellectual developmental disability (IDD) suffered changes concerning its concept, analysis and practice, moving away from a medical-psychological paradigm to include an educational focus. Within the context of inclusive education, the aim of this study is to analyze the impact of interventions based on interactive assessment with IDD students - using computer programs and practical tasks, as building scale models - in the potential stimulation of cognitive development, specifically in the visuospatial and logical dimensions. This text notes that the cognitive potential of students can be manifested through mediated interventions, with emphasis on metacognitive, affective and interactional processes. Stressing possibilities of expression for cognitive resources, such as spatial functions - in both two-dimensional and three-dimensional levels -, it was possible to develop the students' potential of abstraction and symbolization. Technological resources of contemporary culture - such as Google Street View - demonstrated to be effective as facilitating learning tools for students with intellectual disabilities.^les^aLa discapacidad intelectual sufrió cambios en el concepto, análisis y atención práctica, al pasar de un paradigma puramente médico-psicológico para el enfoque educativo. El objetivo de este estudio es analizar el impacto de las intervenciones basadas en la revisión interactiva con los alumnos con discapacidad intelectual - con ayuda de programas de ordenador como modelos de construcción - para estimular el desarrollo en las dimensiones visuoespaciales. Este texto señala que el potencial cognitivo de los estudiantes con discapacidad intelectual puede expresarse a través de la acción mediada con énfasis en los procesos metacognitivo, interaccional y afectivo. Al hacer hincapié en las posibilidades de expresión de funciones cognitivas, como la espacial - en los niveles bidimensionales y tridimensionales -, fue posible desarrollar el potencial de la simbolización y abstracción de los estudiantes. El lenguaje tecnológico - como el uso de Google Street View - resultó ser una herramienta de cultura contemporánea facilitadora en el aprendizaje de los alumnos con discapacidad intelectual.

: .

        · | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License