29 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Nascer e Crescer

 ISSN 0872-0754 ISSN 2183-9417

FERREIRA, Sofia Simões et al. Dating violence - knowledge and attitudes of adolescents and evaluation of the effectiveness of a brief intervention in high school students. []. , 29, 2, pp.78-85. ISSN 0872-0754.  https://doi.org/10.25753/BirthGrowthMJ.v29.i2.18420.

^len^aTeen’s inexperience and willingness to please others make them especially susceptible to violent behavior in relationships, which they accept as natural and as displays of affection. The present study determined the prevalence of dating violence (DV) in a sample of adolescents from a high school in the northern region of Portugal and their knowledge and attitudes about DV, as well as the effectiveness of a brief intervention to empower adolescents to deal with DV. This longitudinal, interventional study randomly selected adolescents from a high school and divided them into six groups. Three were subject to an intervention focusing DV. Conflict in Adolescent Dating Relationships Inventory (CADRI) and Attitudes Toward Dating Violence (ADV) surveys were filled out prior to the intervention. ADV survey was repeated by the intervention group after the intervention. A total of 138 adolescents from regular and professional education were included. Of these, 75.5% resorted to abusive conflict resolution strategies, 33% to severe violence, and 40.6% were victims of severe violence. Males revealed higher emotional, physical, and sexual violence legitimization perpetrated by both genders. Sixty-nine adolescents participated in the intervention, with girls showing a non-significant decrease in sexual violence legitimacy perpetrated by females and boys showing a non-significant decrease in emotional violence legitimacy perpetrated by males. A high percentage of adolescents used abusive conflict resolution and severe violence strategies. Despite adolescents active participation during the intervention, its impact in decreasing legitimization of DV was lower than expected.^lpt^aA inexperiência e vontade de agradar ao próximo tornam os adolescentes particularmente suscetíveis a comportamentos violentos nos relacionamentos, aceitando-os como naturais e, muitas vezes, como manifestações de afeto. Este estudo pretendeu determinar a prevalência de violência no namoro (VN) numa amostra de adolescentes de uma escola secundária da região norte de Portugal e os seus conhecimentos e atitudes sobre VN, assim como a eficácia de uma breve intervenção na capacitação dos adolescentes em lidar com esta problemática. Tratou-se de um estudo longitudinal, interventivo, em adolescentes de seis turmas escolhidas aleatoriamente, três das quais acolheram uma intervenção sobre VN. Os inquéritos Inventário de Conflitos nos Relacionamentos de Namoro Adolescentes (CADRI) e Escala de Atitudes acerca da Violência no Namoro (EAVN) foram preenchidos antes da intervenção e o último repetido no grupo submetido à intervenção. Foram incluídos 138 adolescentes do ensino regular e profissional. Os adolescentes revelaram utilizar estratégias de resolução de conflito abusivas em 75,5% dos casos, recorrer a violência severa em 33% dos casos e ser vítimas de violência severa em 40,6% dos casos. O sexo masculino revelou legitimação superior da violência psicológica, física e sexual perpetrada, quer por rapazes, quer por raparigas. Um total de 69 adolescentes participaram na intervenção, registando-se nas raparigas uma diminuição não estatisticamente significativa da legitimação da violência sexual perpetrada por raparigas e nos rapazes uma diminuição não significativa da legitimação da violência física perpetrada por rapazes. Uma elevada percentagem de adolescentes utilizaram estratégias de resolução de conflitos abusivas e violência severa. Apesar da participação ativa dos adolescentes durante a intervenção, o impacto desta na diminuição da legitimação da VN foi inferior ao esperado.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License