32 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Nascer e Crescer

 ISSN 0872-0754 ISSN 2183-9417

FALCAO, Mariana et al. Baby trich: the role of psychosocial stressors in pediatric trichotillomania. []. , 32, 1, pp.34-37.   31--2023. ISSN 0872-0754.  https://doi.org/10.25753/birthgrowthmj.v32.i1.25718.

^a

Pediatric trichotillomania is characterized by the persistent pulling of one’s own hair, resulting in areas of hair loss and affecting the child and family’s daily functioning. Studies investigating the etiology, evolution, and treatment of pediatric trichotillomania are scarce. Scientific data suggests that pediatric trichotillomania can persist into adulthood and indicate the role of external stressors in its etiology. This article describes five clinical cases of children aged between 21 months and four years diagnosed with pediatric trichotillomania, with several external stressors as possible etiology. Psychoeducation and caregiver-child psychotherapy or child-centered play therapy were proposed as treatments. The authors highlight the importance of external stressors in the etiology of pediatric trichotillomania and suggest the beneficial effect of psychoeducation and psychotherapy in its course. Further research is critical to improve the screening and treatment of pediatric trichotillomania.

^len^a

A tricotilomania infantil caracteriza-se pela necessidade recorrente de arrancar o cabelo/pêlo, resultando em áreas de rarefação capilar/pilosa e com impacto funcional na vida da criança e família. Os estudos acerca da etiologia, evolução e tratamento da condição são escassos. A evidência científica sugere que pode persistir até à idade adulta e ressalva a importância dos fatores psicossociais na sua etiologia. Neste artigo, são apresentados cinco casos clínicos de crianças com idades compreendidas entre 21 meses e quatro anos com diagnóstico de tricotilomania infantil com vários stressores como possível etiologia. O tratamento proposto consistiu em psicoeducação e psicoterapia cuidador-criança ou terapia de jogo centrada na criança. O presente estudo reforça a importância dos fatores psicossociais no desenvolvimento desta perturbação e o benefício da psicoeducação e da psicoterapia. São necessários mais estudos para otimizar o diagnóstico e tratamento da tricotilomania infantil.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )