32 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Nascer e Crescer

 ISSN 0872-0754 ISSN 2183-9417

AGUIAR, Inês    SARAIVA, Joana. “How I feel in my own body”. []. , 32, 2, pp.97-102.   30--2023. ISSN 0872-0754.  https://doi.org/10.25753/birthgrowthmj.v32.i2.25430.

^a

Introduction:

Eating disorders (ED) are currently considered one of the most common chronic disorders in the adolescent population, and their course and outcome are often severe. The aims of this study were to (i) evaluate the presence of psychopathology in an adolescent population with ED; (ii) investigate the association between psychopathology and illness severity; and (iii) investigate if the motivation for self-treatment is associated with the presence of psychopathology and ED severity.

Materials and Methods:

The sample consisted of 43 adolescent patients aged between 12 and 18 years old attending an Eating Disorders Consultation and with a diagnosis of feeding and eating disorder according to the DSM-5 criteria. Participants completed several questionnaires, including the Youth Self-Report (YSR), the Eating Disorder Examination - Questionnaire (EDE-Q, 4th edition), the Anorexia Nervosa Stages of Change Questionnaire (ANSOCQ), and the Bulimia Nervosa Stages of Change Questionnaire (BNSOCQ).

Results:

The study group consisted of 42 girls (97.7%) and one boy (2.3%). The mean age was 14.65 years (standard deviation 1.73), and 72.1% were diagnosed with anorexia nervosa. The model used to test if the motivation for self-treatment was associated with the presence of psychopathology and ED severity was statistical significant, but only ED severity (EDE-Q) was a significant predictor. The correlation between YSR results (total score) and EDE-Q total results was also significant.

Conclusion:

As expected, the model concluded that the more disturbing the eating behavior (indicated by EDE-Q results), the less motivated patients are to treat themselves. Although it was anticipated that greater levels of psychopathology would negatively influence the motivation to change, that was not found in this study.

^len^a

Introdução:

As perturbações do comportamento alimentar (PCA) estão entre as doenças crónicas mais comuns na população adolescente e o seu percurso e desfecho são por vezes graves. Os objetivos deste estudo foram (i) avaliar a presença de psicopatologia na população adolescente com PCA; (ii) investigar a associação entre psicopatologia e gravidade da doença; e (iii) avaliar se a presença de psicopatologia e a gravidade do quadro de PCA são fatores preditivos de motivação para o auto-tratamento.

Material e Métodos:

A amostra para este estudo foi composta por 43 adolescentes com idades entre os 12 e os 18 anos a frequentar uma consulta de PCA e com diagnóstico de perturbação da alimentação e da ingestão de acordo com os critérios da DSM-5. Os participantes preencheram vários questionários de autorrelato, nomeadamente o Youth Self-Report (YSR), Eating Disorder Examination Questionnaire (EDE-Q, 4th ditions) e questionários de motivação (Anorexia Nervosa Stages of Change Questionnaire- ANSOCQ; Bulimia Nervosa Stages of Change Questionnaire - BNSOCQ).

Resultados:

A amostra consistiu em 42 adolescentes do sexo feminino (97,7%) e um do sexo masculino (2,3%). A idade média foi de 14,65 anos (desvio padrão 1,73), e 72,1% tinham sido diagnosticados com anorexia nervosa. O modelo testado para avaliar se a motivação para o auto-tratamento podia ser prevista pela presença de psicopatologia e gravidade do quadro de PCA foi significativo, mas apenas a gravidade do quadro de PCA (EDE-Q) foi um preditor estatisticamente significativo. A associação entre os resultados do YSR (Escala Total) e da EDE-Q Total também foi significativa.

Conclusão:

Como previsível, o modelo concluiu que um maior grau de perturbação do comportamento alimentar (avaliado pelo EDE-Q) era indicativo de menor motivação para o auto-tratamento. Embora fosse expectável que índices mais elevados de psicopatologia influenciassem negativamente a motivação para a mudança, tal não se observou neste estudo.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )