27 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Medicina Interna

 ISSN 0872-671X

VASCONCELLOS E SA, Jorge. Leadership: The Importance of Something that Does Not Exist; The Special Case of Health Institutions. []. , 27, 2, pp.7-16. ISSN 0872-671X.  https://doi.org/10.24950/Opiniao/JorgeVasconcelloseSá/2/2020.

^len^aIf one googles the word leadership one gets thousands of hits: books, articles, essays, whatever. However, in hospitals and other health institutions, the subject is taken in second place if not totally neglected. Doctors? Hire the best. Nurses? As judiciously as possible. Other technicians? The same. Managers? Find “nice” people, well educated, resourceful… without having a clear idea of what for. Of what concretely are their functions. The reasons are two mistakes. The first mistake is not knowing what is (and the importance of) management. The second mistake is to believe that one knows but one does not know; namely to believe that in “knowledge institutions” (organizations intensive in know-how) what counts is the scientists and technicians’ know-how and not the organization to make them most productive. To facilitate their work. Thus, the questions: could it be that leadership does not apply to knowledge institutions (in general) and health ones (in particular)? Why? And what is leadership? And why did Peter Drucker, founder of modern management, say that leadership both does not exist, and it is fundamental? How can that be? Let us start by the beginning.^lpt^aSe inserirmos a palavra liderança no google, aparecem milhares de entradas: livros, artigos, ensaios, de tudo um pouco. Contudo em hospitais e outras instituições de saúde o tema é secundarizado, senão minimizado. Médicos? Contratam-se os melhores. Enfermeiros? O mais criteriosamente possível. Outros técnicos? Idem. Gestores? Umas pessoas “simpáticas”, bem-educadas, uns “jeitosos” sem se ter uma noção clara para quê. De quais são em concreto as suas funções. As razões são dois erros. O primeiro erro é não se saber o que é (e a importância) da gestão. O segundo erro é acreditar que se sabe, mas não se sabe, nomeadamente acreditar que nas “knowledge institutions” (i.é., organizações intensivas em conhecimento) o que conta é o know-how dos cientistas e técnicos e não a organização para os fazer mais produtivos. Para facilitar o seu trabalho. Donde as questões: será que a liderança se aplica a instituições de conhecimento (em geral) e de saúde (em particular)? Porquê? E o que é liderança? E porque é que Peter Drucker, fundador da gestão moderna, dizia simultaneamente que a liderança não existe, mas é fundamental? Como pode isto ser? Comecemos pelo princípio

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License