27 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Medicina Interna

 ISSN 0872-671X

SOARES, Adriana Watts et al. Literacia em Saúde nos Doentes Hospitalizados num Serviço de Medicina Interna. []. , 27, 2, pp.17-23. ISSN 0872-671X.  https://doi.org/10.24950/O/233/19/2/2020.

^lpt^aIntrodução: Literacia em saúde é um tema de popularidade crescente face à relevância e impacto que tem nos resultados clínicos. Existem diversas ferramentas de avaliação de literacia em saúde sendo o European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU) o mais recentemente aplicado e validado. Graus de literacia consideradas problemáticas ou insuficientes estão associadas a incidência e gravidade pior de doenças, taxas de hospitalização e morbi-mortalidade superior. O objetivo foi aferir o grau de literacia em saúde relativamente aos cuidados de saúde. Material e Métodos: Aplicação da versão portuguesa do questionário HLS-EU (HLS-PT) aos doentes internados ao cuidado da medicina interna. Incluídos todos os doentes internados ao cuidado da medicina interna, tendo-se excluído de doentes cognitivamente e clinicamente incapazes de responder ao questionário. Resultados: Foram inquiridos 64 doentes. A amostra era maioritariamente do sexo masculino (57%) com média de idade 71 anos, reformado (71,8%) e com grau de escolaridade baixa (56,2% com formação académica até 1º ciclo). A maioria (68,7%) tinha grau de literacia em saúde problemática ou insuficiente quanto aos cuidados de saúde. Conclusão: Apesar de se reconhecer que, tanto o ambiente da aplicação do questionário como as características demográficas deste estudo serem diferentes do estudo nacional e europeu, revela-se um resultado preocupante da literacia em saúde de indivíduos hospitalizados com doenças crónicas.^len^aIntroduction: Health literacy is a topic of growing popularity given its relevance and impact on clinical outcomes. There are several health literacy assessment tools. The European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q) is the most recently validated in Europe, it has a validated Portuguese version and it categorizes 4 different degrees of health literacy (excellent, sufficient, problematic and insufficient). Lower degrees of literacy are associated with worse incidence and severity of illness, hospitalization rates and higher morbidity and mortality. The goal was to assess the health literacy level in relation to healthcare. Material and Methods: Application of the Portuguese version of the HLS-EU (HLS-PT) questionnaire to patients admitted to internal medicine care. All patients admitted to the internal medicine ward were initially included. Exclusion criteria were evidence of cognitive or clinical inability to answer the questionnaire. Results: 64 patients were surveyed. Study population was mostly male (57%) with an av erage age of 71 years, retired (71.8%) and with low level of education (56.2% with academic education up to junior school). The majority (68.7%) had a problematic or insufficient health literacy. Conclusion: Although the authors recognize that both the environment of the questionnaire application and the demographic characteristics of this study differ from the national and European study, it is a disturbing result regarding health literacy in hospitalized individuals with chronic diseases.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License