20 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Etnográfica

 ISSN 0873-6561

CASTRO, Ana Lúcia de. Sentidos do consumo e fronteiras simbólicas: uma etnografia entre grupos de baixa renda em um município da Grande São Paulo, Brasil. []. , 20, 1, pp.101-117. ISSN 0873-6561.

^lpt^aO artigo apresenta uma reflexão acerca dos impactos do acesso ao consumo nas sensibilidades e práticas cotidianas de um novo grupo de consumidores, recentemente constituído no Brasil. Tenta-se compreender em que medida o consumo popular assume diversos sentidos, muitas vezes distantes da busca de distinção e / ou emulação apontada, recorrentemente, pela explicação sociológica. Tomando como chave analítica a dimensão simbólica do consumo, com enfoque na circulação de bens e marcas - associadas a um universo de classe média, seus usos e ressignificações - a etnografia visa compreender as concepções de classe média presentes na percepção de indivíduos pertencentes às classes populares, residentes em um bairro periférico da Grande São Paulo. Interessa-nos, ainda, refletir sobre a maneira como a inclusão deste grupo no mercado de consumo permitiria a esses novos consumidores construírem, ou não, um sentido de pertença a uma suposta “classe média” ou estabelecerem fronteiras simbólicas, tanto interna, como externamente ao grupo.^len^aThe article presents a reflection about the impact of having access to consumption in the sensibilities and daily practices of a new group of consumers, recently constituted in Brazil. It attempts to understand to what extent consumption assumes different meanings within this low-income class, at times distant from seeking distinction and / or emulation as pointed out, repeatedly, by sociological explanations. Taking the symbolic dimension of consumption as an analytical key and focusing on the circulation of goods and brands - associated with a middle-class universe, its uses and new meanings -, the ethnography aims to understand the concept of middle-class expressed in the perceptions of individuals belonging to lower classes residing in a suburb of São Paulo. This leads to a reflection on how the inclusion of this group in the consumer market would allow these new consumers to build, or not, a sense of belonging to an alleged “middle-class” or establishing symbolic boundaries, both internally and externally to the group.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License