21 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Etnográfica

 ISSN 0873-6561

GUPTA, Pamila. The corporeal and the carnivalesque: the 2004 exposition of St. Francis Xavier and the consumption of history in postcolonial Goa. []. , 21, 1, pp.107-124. ISSN 0873-6561.

^len^aTo enter Old Goa during the 2004 Exposition of St. Francis Xavier’s “Sacred Relics” is to experience a world where the corporeal and the carnivalesque coalesce. It is a ritual and religious space wherein the corpse of a 16th century Jesuit missionary-turned-saint takes center stage: pilgrims and tourists stand in the same line to “see” Xavier’s corpse and “touch” his glass casing, Goa’s (Portuguese) colonial legacy is exhibited for public consumption, Catholic religious services and lectures on this missionary’s biography in a variety of languages take place at regular intervals, makeshift stalls sell numerous iconic objects associated with the saint, and finally, the uncertainty of Xavier’s fate is exposed. In this article, I explore the many facets of this exposition of Goa’s patron saint, suggesting that by taking part in these highly ritualized acts focused on Xavier, tourists and pilgrims simultaneously transform the space of Old Goa, consume its “Portuguese” past, and become part of history-in-the-making in the face of the increasing fragility of his corpse. Although this paper is based on ethnographic research conducted in 2004, its themes remain relevant given that Xavier’s last decennial exposition was staged in 2014-2015, and will continue to take place at ten-year intervals.^lpt^aEntrar em Velha Goa (Old Goa) durante a exposição das “relíquias sagradas” de S. Francisco Xavier em 2004 significa experienciar um mundo onde o corpóreo e o carnavalesco se unem. Trata-se de um espaço ritual e religioso onde o corpo do jesuíta missionário do século XVI, transformado em santo, adquire destaque: turistas e peregrinos esperam na mesma fila para “ver” o corpo de S. Francisco Xavier e “tocar” o seu túmulo de vidro; o legado colonial (português) de Goa é exibido para consumo público; serviços religiosos católicos e conferências sobre a biografia do missionário são realizados em diversas línguas a várias horas do dia; bancas improvisadas são montadas para vender numerosos objetos icónicos associados ao santo; é exposta a incerteza sobre o destino de S. Francisco Xavier. Neste artigo exploro estas várias dimensões desta exposição do santo patrono de Goa, sugerindo que os turistas e os peregrinos, ao participarem nestes atos fortemente ritualizados, simultaneamente transformam o espaço de Velha Goa, consomem o passado “português”, e passam a fazer parte de uma história em processo de construção, face à crescente fragilidade do corpo do jesuíta. Apesar de o artigo ser baseado numa pesquisa etnográfica conduzida em dezembro de 2004, os seus temas mantêm-se atuais, já que a última exposição de S. Francisco Xavier ocorreu em 2014-2015, prevendo-se que continue a realizar-se de dez em dez anos.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License