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Etnográfica

 ISSN 0873-6561

PEREIRA, Cláudia. Religious dances and tourism: perceptions of the “tribal” as the repository of the traditional in Goa, India. []. , 21, 1, pp.125-152. ISSN 0873-6561.

^len^aWhat changes occur in the identity of a group considered tribal in India through the performance of their dances? What is the influence of tourism on their religious cults? How are they perceived by other Indians? To answer these questions, first I analyze how the Goan government sought to institutionalize these tribal dances. Second, I examine the gains in the group’s political, economic and cultural capital through this transition to the tourism industry. The article is based on long ethnographic research in Goa and the topic of folk musical heritage is approached from the perspective of anthropology. Its goal is to shed light on the relatively unknown musical heritage of the Catholic Gawda, also known as Kunnbi. It proposes that through tourism the Gawda, while still tribal, have become appreciated as a repository of traditional Goa, rather than pejoratively considered primitive (associated with backwardness) as they were regarded before, for keeping their village lifestyle. However, once the Catholic Gawda gained visibility vis-a-vis tourists and Goans themselves, thus becoming modern and global, they became paradoxically regarded as the continuers of ancestral practices. There is therefore a process of “invention of tradition,” not so much as in the sense of creating what is revealed to tourists (although there is a standardization for the public), but rather in the interpretation of the Gawda who now represent an authentic Goan identity in their dancing.^lpt^aQue mudanças ocorrem na identidade de um grupo considerado tribal na Índia através da performance das suas danças? Qual é a influência do turismo nos seus cultos religiosos? Qual é a perceção dos outros indianos sobre eles? Para responder a estas questões, analiso, em primeiro lugar, o modo como o governo de Goa estimulou a institucionalização das suas danças. Em segundo, examino o aumento de capital político, económico e cultural do grupo de estudo de caso através da transição para a indústria do turismo. A pesquisa baseia-se num trabalho de terreno prolongado em Goa. O património de música popular é analisado a partir da perspetiva da antropologia. O artigo procura aprofundar o legado musical dos Gawda católicos, também conhecidos como Kunnbi, ainda por explorar. Sugiro que foi através do turismo que os Gawda, enquanto tribais, passaram a ser valorizados como o repositório da Goa tradicional, deixando de ser representados pejorativamente como primitivos (associados a pouco desenvolvimento), por manterem o seu modo de vida rural. Todavia, é quando os Gawda católicos se tornam visíveis para os turistas e para os próprios goeses, e, simultaneamente, modernos e globais, que se dá o paradoxo de serem vistos como os que continuam práticas ancestrais. Observa-se, por isso, um processo de “invenção da tradição”, não no sentido de terem criado recentemente o que é mostrado (embora haja uma uniformização para turistas), mas na interpretação que é dada aos Gawda, os quais passaram a representar a autêntica identidade goesa, através das suas danças.

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