21 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Etnográfica

 ISSN 0873-6561

CAZARIN, Rafael. African pastors and the religious (re)production of a visual culture. []. , 21, 3, pp.463-477. ISSN 0873-6561.

^len^aThe (re)production of visual material is an extended practice amongst Pentecostal-Charismatics worldwide and church leaders seem to play a decisive role in engendering such practice. While promoting spiritual missions and institutional visions, pastors reinforce their personae in accordance to the “spiritual gifts” they perform. This article explores the forging of a visual culture that legitimates such performances, through the usage of posters and flyers which, it is argued, feature a particular speech. The arguments emerge from the observed cases of African pastors located in Spain and South Africa and the “discovery” of these visual representations through ethnographic fieldwork carried out between 2012 and 2015. The ascription of meaning to such materials is achieved by focusing on the graphic portrayal of emotions, religious experiences, ethos and morality, aligned with a somewhat “African Pentecostal speech”. It is suggested that, by engendering a “speech community”, this graphic language reflects the global and local quests for belonging faced by worshippers in the Diaspora.^lpt^aA (re)produção de material visual é uma prática generalizada entre pentecostais-carismáticos em todo o mundo e os líderes religiosos parecem ter um papel decisivo no estabelecimento dessa prática. Ao mesmo tempo que promovem missões espirituais e visões institucionais, estes pastores reforçam uma certa persona de acordo com os “dons espirituais” que performam. Este artigo interroga o uso de posters e folhetos como forma de legitimar tais performances, considerando que esses materiais veiculam um discurso característico. Os argumentos baseiam-se na observação de pastores africanos em Espanha e na África do Sul, realizada em trabalho de campo entre 2012 e 2015, através de estudos de caso que permitiram “descobrir” essas representações visuais. A atribuição de sentido a estes materiais é questionada a partir das representações imagéticas de certas emoções, experiências religiosas, ethos e moral, alinhadas com um certo “discurso pentecostal africano”. Propõe-se ainda que, ao engendrar uma comunidade discursiva, esta linguagem imagética reflete os desafios globais e locais vivenciados por pentecostais africanos na Diáspora.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License