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Etnográfica

 ISSN 0873-6561

SARAIVA, Clara. Emotions and religion across the Atlantic: senses and lusophone orixás. []. , 25, 2, pp.465-492.   25--2021. ISSN 0873-6561.  https://doi.org/10.4000/etnografica.10440.

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For the past 30 years, the Afro-Brazilian religions have crossed the Atlantic, reaching Portugal. One of the aspects that the Portuguese find most appealing is the possibility of expressing their emotions freely, either through possession and the incorporation of entities whose performances are directly connected with a sense of emotional freedom, or because these religions proclaim a clear openness and acceptance of different races, sexual preferences or even other religious beliefs. Nevertheless, the process of becoming initiated as well as the ritual sequences are both strongly hierarchical, obeying norms that should not be transgressed in order to advance in one’s religious career. Split between such contradictory emotions, individuals manage them as a means to negotiate their identities within the religious group and outside of it (Wulff 2007). I will expand on the issues of emotional behavior, performance, and authenticity, connecting them with the case-study of the expansion of the Afro-Brazilian religions in Portugal. In order to do this, the performative side (Beeman 2007; Schechner and Appel 1990) of these religions and the relationship between emotions and issues of authenticity - anchored on the seminal work compiled by Thomas Fillitz and Jamie Saris in the book Debating Authenticity (2013) - will be discussed.

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Nos últimos 30 anos, as religiões afro-brasileiras cruzaram o Atlântico, chegando a Portugal. Um dos aspetos que os portugueses consideram mais apelativos é a possibilidade de expressar livremente as suas emoções, quer através da posse e incorporação de entidades cujas atuações estão diretamente ligadas a um sentimento de liberdade emocional, quer porque estas religiões proclamam uma clara abertura e aceitação de diferentes raças, preferências sexuais ou mesmo outras crenças religiosas. No entanto, tanto o processo de iniciação como as sequências rituais são fortemente hierárquicas, obedecendo a normas que não devem ser transgredidas para avançar na carreira religiosa. Divididos entre essas emoções contraditórias, as pessoas gerem-nas como um meio de negociar as suas identidades dentro do grupo religioso e fora dele (Wulff 2007). Discutem-se aqui questões de comportamento emocional, performance e autenticidade, relacionando-as com o estudo de caso da expansão das religiões afro-brasileiras em Portugal. Para fazer isso, o lado performativo (Beeman 2007; Schechner e Appel 1990) dessas religiões e a relação entre emoções e questões de autenticidade - ancorada no trabalho seminal compilado por Thomas Fillitz e Jamie Saris no livro Debating Authenticity (2013) - será igualmente analisada.

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