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Psicologia

 ISSN 0874-2049

NOGUEIRA, Conceição    AMANDO, Lígia. Gender and management Stereotypes and attributions for a sucessful career. []. , 11, 1, pp.79-88. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v11i1.592.

^len^aThe experiment reported here belongs to a larger research project, which aims at analyzing the effects of gender representation and expectations on the perception of managerial power and success. In this experiment 240 high school students of both sexes received a short description of a successful manager. The actor's sex, marital status (married/divorced) and sector of activity of the organization (electronics/health) where the manager currently worked were manipulated in this description, but the 8 versions included the information that the organization was going through a particularly successful period since the actor has taken over as manager. Subjects were then asked to report their impressions of the actor in a list of traits, to attribute causes to the position currently reached by the actor in (his/her) career and to estimate to what extent they would like to reach a similar position in their future professional careers. Results will be discussed within the framework of gender and management representations, as well as gender identities.^lpt^aO experimento aqui relatado integra-se num mais lato projecto de pesquisa que visa analisar os efeitos da representação dos sexos e das expectativas na percepção de poder empresarial e sucesso. Neste experimento, 240 estudantes do ensino secundário de ambos os sexos receberam uma curta descrição de um gestor de sucesso. O sexo do actor, o seu estado civil (casado/divorciado) e o seu sector de actividade na organização (electrónica/saúde) em que o gestor trabalhava actualmente eram manipulados nesta descrição, mas as 8 versões incluíam a informação de que a organização estava a atravessar um especial período de êxito, desde que o actor tinha tomado conta da gerência. Aos sujeitos era então pedido que exprimissem as suas impressões sobre o actor através de uma lista de traços, que atribuíssem causas à posição correntemente alcançada pelo actor na sua carreira e que estimassem em que medida eles próprios gostariam de alcançar uma posição semelhante na suas futuras carreiras profissionais. Os resultados são discutidos quer no âmbito das representações dos sexos e do poder empresarial, quer no âmbito das identidades sexuais.

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