17 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

FUERTES, Marina    SANTOS, Pedro Lopes dos. Interacção mãe-filho e qualidade da vinculação em crianças com alterações neuromotoras. []. , 17, 1, pp.43-64. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/:10.17575/rpsicol.v17i1.438.

^lpt^aO presente trabalho investiga a organização dos processos de vinculação em crianças com alterações neuromotoras. A amostra incluía 11 rapazes e 8 raparigas portadores de paralisia cerebral, cuja idade variava entre os 18 e os 32 meses. Estes participantes foram avaliados através de uma versão adaptada da Situação Estranha. Ignorando os sinais D associados aos quadros de alteração neuromotora, verificou-se que 18 das 19 crianças exibiam padrões de vinculação coerentes; 9 pertenciam à categoria dos seguros, 5 à dos evitantes e 4 à dos ambivalentes. A adequação destas classificações foi plenamente confirmada pela análise da função discriminante. Contrariamente ao esperado, não se detectaram quaisquer relações entre os padrões de vinculação e as características das interacções parentais examinadas mediante a parent/caregiver ilnvolvement scale. A discussão realça as implicações teóricas dos resultados e os possíveis contributos da teoria da vinculação para as práticas no domínio da Intervenção Precoce.1^len^aThe purpose of this study was to examine quality of attachment in a group of cerebral palsied children. Eleven boys and eight girls with ages ranging from 18 to 32 months were observed in the context of an adapted version of the Ainsworth's Strange Situation procedure. Ignoring indices of disorganization associated to the neurological condition of our participants it was found that 18 out of the 19 observed cases showed coherent attachment patterns. In fact, we were able to identify nine secure, five avoidant and four ambivalent children. The adequacy of this classification was tested by discriminant function analysis which indicated that all cases were correctly classified. No relations were found between children's patterns of attachment and parental interactive behaviors assessed by the Parent/Caregiver Involvement Scale. Theoretical implications of the results and potential contributions of attachment theory for early intervention are discussed.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License