17 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

GREGO, Teresa. Padrões de comportamento das educadoras de infância: Estudo exploratório para a compreensão das interacções em contexto de jardim de infância. []. , 17, 1, pp.137-160. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.442.

^lpt^aO presente trabalho insere-se no âmbito da dissertação de mestrado em psicologia,1 e pretende contribuir para a compreensão das interacções que ocorrem em contextos de salas de jardim de infância. Neste sentido foi feito um estudo em que se procurou aprofundar a forma como as educadoras de infância se relacionam com as crianças, nomeadamente tentou-se definir padrões de comportamento das educadoras. A amostra é de conveniência, constituída por doze educadoras de infância que trabalham em jardins de infância privados sem fins lucrativos, em duas instituições do distrito de Aveiro. Foram privilegiados métodos qualitativos (observação e entrevista), tendo sido utilizado software informático específico para análise qualitativa (programa NUD*ÍST 4.0 - Non-numerical Unstructured Data Indexing Searching Theorizing, versão 4.0 - Copyright Qualitative Solutions & Research, 1991-1997). Os resultados obtidos sugerem que há regularidades no comportamento das educadoras, podendo ser esboçados alguns padrões de comportamento em relação à interacção com as crianças.^len^aThe present work interferes in the extent of the dissertation of master's degree in psychology, area of early intervention, and it intends to contribute for the understanding of the interactions that happen in contexts of kindergarten classes. Concretely we try to know a little more on the way as preschool teachers link with the children, and tried to define patterns of the preschool teachers' behaviour in his relationship with the children. It is made reference to the empiric study, accomplished near 12 preschool teachers and in witch qualitative methods were privileged (observation and interview). It was fallen back upon methods of qualitative research with the program NUD*IST 4.0 - non-numerical unstructured date indexing searching theorizing, version 4.0 (copyright Qualitative Solutions & Research, 1991-1997). The obtained results suggests that there are regularities in the preschool teachers' behaviour and some patterns of behaviour in relations to the interaction with the children can be privileged.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License