22 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

SIDERA, Francesc; MARTI, Eduard    GABUCIO, Fernando. The distinction between real and apparent emotion in pretend play and deception situations. []. , 22, 2, pp.33-49. ISSN 0874-2049.

^len^aChildren’s understanding of the distinction between real and apparent emotion was assessed using a deception task and a pretend play task. In each task, children aged from 5 to 7 listened to a story and were asked about protagonist’s external and internal emotion. Our procedure allowed children to show their understanding of the distinction spontaneously, with prompting and after explicit questioning. Children had great difficulty to make the distinction spontaneously in both tasks. However, they performed better when they were explicitly asked whether protagonist’s external and internal emotion could be different. Globally, 7 year-olds understood the distinction better than 5 year-olds. More important, we found no differences between the deception and the pretend play tasks. A possible explanation is that children’s understanding of the distinction develops simultaneously in both kinds of situations. The importance of understanding emotions in pretend play for the comprehension of the distinction between real and apparent emotion is discussed.^lpt^aA compreensão das crianças acerca da distinção entre emoção aparente e real foi avaliada através de uma tarefa de engano e de uma tarefa de faz-de-conta. Em cada tarefa, as crianças entre os 5 e os 7 anos ouviram uma história e foram inquiridas acerca das emoções internas e externas do protagonista. O procedimento permitiu que as crianças mostrassem a compreensão dessa distinção a nível espontâneo e após questionamento explícito. As crianças tiveram grande dificuldade em fazer a distinção espontaneamente em qualquer uma das tarefas. No entanto, tiveram um melhor desempenho quando foram questionadas explicitamente acerca de a possibilidade de as emoções internas e externas do protagonista serem diferentes. De um modo global, as crianças com 7 anos de idade compreenderam melhor a distinção do que as de 5 anos. Mais importante, não houve diferenças entre as tarefas de engano e de faz-de-conta. Uma possível explicação é a de que a compreensão dessa distinção desenvolve-se em simultâneo em ambos os tipos de situações. É discutida a importância da compreensão das emoções através do faz-de-conta para um entendimento da distinção entre emoção real e aparente.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )