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Psicologia

 ISSN 0874-2049

GUINOTE, Ana; REESE, Gerhard    WILKINSON, David. A powerful vision: power affects visual search behavior. []. , 23, 1, pp.127-148. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v23i1.320.

^len^aPreliminary studies indicate that being in a powerful or powerless position affects the individual’s ability to focus on task relevant information. In the present study, we examined which components of attention are affected by power using visual search paradigms. In three studies, participants were first primed with power or powerless, and then performed visual search tasks. In these tasks the contribution of top-down and bottom-up attentional guidance was manipulated by altering either the physical or semantic similarity between target and distracters. The results indicated that social power affects the speed of visual search. Furthermore, these effects derived from differences in top-down, but not bottom-up, components of attention, and occurred both when targets were discriminated on the basis of perceptual as well as of semantic properties.^lpt^aEstudos preliminares demonstram que a posição de poder que os indivíduos ocupam afecta a sua capacidade de focalizarem a atenção em informação relevante para a tarefa. O presente artigo investiga as componentes da atenção que são afectadas pelo poder, utilizando tarefas de busca visual. Em três estudos, os participantes foram inicialmente primados com o conceito de poder ou de subordinação e efectuaram tarefas de busca visual. Nestas tarefas, a contribuição das influências atencionais descendentes (top-down) e ascendentes (bottom-up) foram manipuladas através da alteração da semelhança física ou semântica entre estímulos alvo e estímulos de distracção. Os resultados obtidos indicam que o poder afecta a velocidade da busca visual. Além disso, as diferenças obtidas derivam de diferenças na atenção descendente e não na atenção ascendente e ocorrem face a alvos diferenciados com base em propriedades físicas ou semânticas.

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