31 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

MELO, Madalena    PEREIRA, Sónia. Comportamentos e motivos dos/as observadores/as de bullying: Contributos para a sua avaliação. []. , 31, 2, pp.1-13. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v31i2.1150.

^lpt^aAbordagens recentes sobre o bullying escolar têm criticado o foco exclusivo sobre a díade agressor/a-vítima e indicado a necessidade de se analisar também os papéis que observadores/as podem desempenhar neste fenómeno - assistentes, reforçadores/as, defensores/as e outsiders (Salmivalli, Voeten, & Poskiparta, 2011). Neste sentido, o presente estudo procurou, com base no quadro conceptual da motivação para intervir em situações de bullying de Thornberg et al. (2012), compreender fatores que levam os/as observadores/as a ajudar ou não as vítimas de bullying. Um total de 481 estudantes, do 5º ao 9º ano, de quatro escolas da região de Évora, participou no estudo. Para a recolha dos dados foi utilizado um questionário composto de caracterização sociodemográfica e escolar, e por duas escalas relacionadas com a observação de fenómenos de bullying: Escala de Comportamento de Observadores de Bullying (ECOB; Thornberg & Jungert, 2013) e Escala de Avaliação e Sensibilidade Moral face ao Bullying (EASMB; Pereira & Melo, 2014). Os principais resultados sugerem a existência de quatro fatores que influenciam o/a observador/a a intervir ou não nas situações de bullying - Falta de Sensibilidade Moral Básica, Afastamento da Situação de Bullying, Empatia e Desengajamento Moral.^len^aRecent approaches about school bullying have criticized the exclusive focus on the bully/victim dyad and indicated the need to also examine the roles that observers can play in this phenomenon - assistants, reinforcers, defenders and outsiders (Salmivalli, Voeten, & Poskiparta, 2011). In this sense, based on the conceptual framework of the motivation to intervene in bullying situations Thornberg et al. (2012), the present study aimed to understand factors that lead observers to help or not the victims of bullying. A total of 481 students from 5th to 9th grade, from four schools of Évora region, participated in the study. For data collection it was used a questionnaire composed by socio-demographic and school characterization, and two scales related with observation of bullying situations: Bullying Bystanders Behaviour Scale (ECOB; Thornberg & Jungert, 2013) and Assessment and Moral Sensibility Scale towards Bullying (EASMB; Pereira & Melo, 2014). The main results suggest the existence of four factors that influence the observer to intervene or not in bullying situations - Lack of Basic Moral Sensitivity, Withdrawal from Bullying Situation, Empathy and Moral Disengagement.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License