32 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

MARQUES, Cátia; SILVA, Ana Daniela    TAVEIRA, Maria do Céu. Testing functional theory of life values with students living in residential care institutions. []. , 32, 1, pp.79-86. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v32i1.1333.

^len^aThe Functional Theory of Life Valuescan constitute a useful theoretical basis for evaluating and promoting the psychosocial development of young people. This study aimed to analyze the adequacy of this theory with students living in residential care institutions. We tested two main hypotheses: a content hypothesis, using a six-dimensional values model (excitement, promotion, existence, supra-personal, interactive, normative), and a structure hypothesis, which represents values in two space dimensions (type of orientation guiding actions goals; and type of motivator expressing needs). Participants included 230 Portuguese youths, 121 boys (52.6%) and 109 girls (47.4%) aged 12 to 25 years old (M= 16.1, SD = 2.03). A demographic questionnaire and the Basic Values Survey were completed. Confirmatory factor analysis and confirmatory multidimensional scaling were used to test the content and structure hypotheses. The results support both hypotheses and provide empirical support to the theory with this population.^lpt^aA teoria Funcionalista dos Valores de Vida pode constituir uma base teórica útil para avaliar e promover o desenvolvimento psicossocial dos jovens. Este estudo teve como objetivo analisar a adequação desta teoria com estudantes em acolhimento residencial. Testaram-se duas hipóteses principais: uma hipótese de conteúdo, utilizando um modelo de valores tridimensionais (experimentação, realização, existência, suprapessoal, interativo, normativo) e uma hipótese de estrutura, que representa valores em duas dimensões espaciais (tipo de orientação guiando à obtenção de objetivos; e tipo de motivador expressando necessidades). Os participantes incluíram 230 portugueses, 121 rapazes (52,6%) e 109 raparigas (47,4%), entre os 12 e os 25 anos (M = 16,1, DP = 2,03). Foram preenchidos dados demográficos e o Questionário dos Valores Básicos de Vida. As hipóteses de conteúdo e estrutura foram testadas através de análise fatorial confirmatória e escalonamento multidimensional. Os resultados suportam as hipóteses e fornecem suporte empírico à teoria com esta população.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License