33 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

MONTEIRO, Sara et al. Examining the construct validity of the Portuguese version of the Patient Health Questionnaire-9 among college students. []. , 33, 2, pp.1-8. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v33i2.1421.

^len^aThe present study examines a new factor structure and the convergent validity of the Portuguese version of the Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) with college students. This measure has been used to evaluate depressive symptoms in adults. The total sample included 958 college students. Data were collected from a Web-based survey carried out in schools forming the Polytechnic Institute of Coimbra. Students completed the PHQ-9 and Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and Brief Symptom Inventory (BSI) subscales as convergent measures. Results pointed to good fit of a second-order factor model with three first-order factors (somatic, cognitive and affective dimensions of depression). Strong positive correlations were found between PHQ-9 scores and HADS depression and BSI depression subscales. Our findings reinforce the PHQ-9 as a valid tool in higher education settings. Future studies should re-examine the dimensional structure of the tool considering its implications for the clinical interpretation of the measure.^lpt^aO presente estudo examina uma nova estrutura fatorial e a validade convergente da versão Portuguesa do Patient Health Questionaire-9 (PHQ-9) usando estudantes universitários. Esta medida é usada para avaliar sintomas depressivos em adultos. A amostra inclui 958 estudantes universitários. Os dados foram recolhidos através de uma pesquisa online conduzida no Instituto Politécnico de Coimbra. Os estudantes completaram o PHQ-9, a Escala de Ansiedade e Depressão Hospitalar (EADH) e subescalas do Inventário de Sintomas Psicopatológicos (BSI) como medidas convergentes. Os resultados apontaram para o bom ajuste de um modelo fatorial de segunda ordem com três fatores de primeira ordem (somático, cognitivo e afetivo). Foram encontradas fortes correlações positivas entre as pontuações do PHQ-9 e as subescalas de depressão. O PHQ-9 mostra ser um instrumento válido para a aplicação no ensino superior. Estudos futuros devem (re)examinar a estrutura fatorial desta escala considerando as suas implicações para a interpretação clínica do instrumento.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License