34 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

GUEDES, Maryse; COELHO, Leandra; SANTOS, António J.    VERISSIMO, Manuela. Perceptions of Portuguese psychologists about behavioural inhibition/social withdrawal and their related intervention needs during early childhood. []. , 34, 1, pp.147-161. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i1.1434.

^len^aGiven the high prevalence of anxiety disorders, there has been an increasing need to intervene on the early risk factors for their development, namely behavioral inhibition and social withdrawal (BI/SW) during early childhood. However, the participation rates in preventive evidence-based interventions targeted at BI/SW have been modest, due to the gaps in parents’ and key gatekeepers’ (teachers and pediatricians) problem recognition. Given their pivotal role in enhancing problem recognition, this study aimed to explore the perceptions of Portuguese psychologists about BI/SW and their related intervention needs. Eighteen psychologists were distributed into three focus groups. Each focus group was moderated by a trained researcher, using a semi-structured interview guide. The thematic analysis revealed that Portuguese psychologists identified the manifestations and consequences of BI/SW, particularly in the social domain. Portuguese psychologists recommended the development of multi-component family interventions and interventions targeted at preschool teachers to promote social skills in the classroom.^lpt^aDada a elevada prevalência das perturbações de ansiedade, verificou-se uma necessidade emergente de intervir nos fatores de risco precoce para o seu desenvolvimento, nomeadamente na inibição comportamental e no retraimento social (IC/RS) em idade pré-escolar. Porém, a participação em intervenções preventivas para a IC/RS é modesta, devido ao reduzido reconhecimento do problema pelos pais e profissionais (educadores e pediatras) que trabalham com o público-alvo. Dado o seu papel central na promoção do reconhecimento do problema, este estudo teve como objetivo explorar as perceções dos psicólogos portugueses acerca da IC/RS e das necessidades de intervenção que lhes subjazem. Dezoito psicólogos foram distribuídos em três grupos focais. Cada grupo foi moderado por um investigador, seguindo um guião semiestruturado. Os participantes identificaram as manifestações e consequências da IC/RS (particularmente no domínio social) e recomendaram o desenvolvimento de intervenções familiares multimodais e de intervenções para educadores, destinadas à promoção de competências sociais no jardim-de-infância.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License