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Psicologia

 ISSN 0874-2049

KOSONOGOV, Vladimir. The effects of the order of picture presentation on the subjective emotional evaluation of pictures. []. , 34, 2, pp.171-178. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i2.1608.

^len^aIn the last twenty years, a great number of studies on subjective emotional evaluation of affective pictures have been published. However, it is well-known that the order of presentation may entail sequential effects, which is the perception of a previous stimulus that may influence the next stimulus's perception. Our study examines whether the order of picture presentation influences the subjective evaluation of their affective valence and arousal. The results showed some influence of the order of presentation on affective valence: unpleasant pictures at the end were less unpleasant than unpleasant pictures at the beginning, and the neutral picture, when presented after unpleasant pictures, was more pleasant than when presented after pleasant pictures. No effect of presentation order on arousal was found. These findings suggest that several picture presentation orders should be used in future experiments on emotions to avoid possible effects of the order on affective valence.^lpt^aNos últimos vinte anos, um grande número de estudos sobre avaliação emocional subjetiva de imagens afetivas foi publicado. No entanto, é sabido que a ordem de apresentação pode acarretar efeitos sequenciais, ou seja, a perceção de um estímulo anterior pode influenciar a perceção do próximo estímulo. Este estudo examinou se a ordem de apresentação da imagem influencia a avaliação subjetiva da sua valência afetiva e excitação. Os resultados mostraram alguma influência da ordem de apresentação na valência afetiva: imagens desagradáveis no final foram avaliadas como menos desagradáveis do que imagens desagradáveis apresentadas no início, e a imagem neutras, quando apresentada após imagens desagradáveis, era avaliada como mais agradável do que quando apresentada após imagens agradáveis. Nenhum efeito da ordem de apresentação na excitação foi encontrado. Várias ordens de apresentação de imagens devem ser usadas em estudos futuros sobre emoções para evitar possíveis efeitos da ordem na valência afetiva.

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