34 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia

 ISSN 0874-2049

CASTRO, Inês; SOARES, Joana; SILVA, Ana Daniela    MARQUES, Cátia. Psicologia vocacional no ensino da psicologia em Portugal. []. , 34, 2, pp.215-224. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i2.1652.

^lpt^aO presente estudo procura perceber a representatividade da Psicologia Vocacional nos cursos de Psicologia lecionados no ano letivo 2019/20 em Portugal. Recorreu-se a análises de frequência e de conteúdo das unidades curriculares de cada curso, de forma a distribuí-las pelas especialidades gerais e avançada de Psicologia Vocacional e Desenvolvimento da Carreira, definidas pela Ordem dos Psicólogos Portugueses. Entre 173 instituições de ensino superior português, 31 ministram cursos de Psicologia, perfazendo um total de 109 cursos. Destes, 26 são licenciaturas, 55 mestrados, cinco mestrados integrados e 23 doutoramentos. Das 1.167 unidades curriculares analisadas, entre os 46 cursos selecionados, constatou-se que aproximadamente 2.7% abordam temáticas da Psicologia Vocacional e do Desenvolvimento de Carreira. Isto demonstra a necessidade de afirmar esta área no ensino da Psicologia, de forma a promover competências-chave essenciais à gestão pessoal de carreira. Assim, os/as psicólogos/as estarão capazes de enfrentar múltiplos desafios de carreira e intervir junto da comunidade.^len^aThis study aims to understand the representativeness of Vocational Psychology across Psychology courses taught in 2019/20 academic year, in Portugal. Frequency and content analysis of each courses’ curricular units were run, to distribute these units by general Psychology specialties and advanced Vocational Psychology specialty, defined by Portuguese Psychologists Association. Among 173 Portuguese higher education institutions, 31 teach Psychology courses, making a total of 109 courses. Of these, 26 are undergraduate, 55 masters, five integrated masters and 23 doctorates degrees. In regard to the 1167 curricular units analyzed, from de 46 courses selected, approximately 2.7% address themes of Vocational and Career Development Psychology. This demonstrate the need to affirm this area of knowledge in Psychology training, to promote useful key competencies for personal career management. Therefore, psychologist will be able to face multiple career challenges and intervene among the community.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License