33 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Ex aequo

 ISSN 0874-5560

WHITE, Kate    MACHADO-TAYLOR, Maria de Lourdes. Gender and atypical academic careers. []. , 33, pp.83-96. ISSN 0874-5560.

^len^aThis article explores gender and atypical academic careers, and analyses two case histories, one in Australia and one in Portugal. While national and organisational contexts impacted on the career trajectories of these academics, the main themes of the case studies were sponsorship/mentoring, resilience and being an outsider. The analysis indicates there is a strong link between sponsorship/mentoring and resilience. Sponsorship/mentoring provides women with guidance, advice and access to job opportunities, and helps them develop resilience in the often challenging higher education (HE) organisational culture. But lack of sponsorship/mentoring can engender a sense of being excluded and cause some academic women to become ambivalent about their careers as a mechanism for survival in HE.^lpt^aO presente artigo explora as carreiras académicas por sexo e atípicas, e analisa dois estudos de caso, um na Austrália e outro em Portugal. Sendo certo que os contextos nacionais e organizacionais tiveram impacto nas trajetórias profissionais destas académicas, os principais temas dos estudos de caso foram o patrocínio/tutoria, a resiliência e ser-se um estranho. A análise revela a existência de uma forte ligação entre patrocínio/tutoria e resiliência. O patrocínio/tutoria proporciona às mulheres orientação, aconselhamento e acesso a oportunidades de emprego, e ajuda-as a desenvolverem resiliência na, muitas vezes, desafiadora cultura organizacional do ensino superior (ES). Todavia, a exclusão das mulheres académicas pode fazer com que algumas delas sejam ambivalentes relativamente às suas carreiras e pode constituir um mecanismo necessário para a sua sobrevivência no ES.^les^aEste artículo explora las carreras académicas por género y atípicas, y examina dos estudios de caso, uno en Australia y otro en Portugal. Mientras los contextos nacionales y organizacionales han tenido un impacto en las trayectorias profesionales de estas académicas, los temas principales de los estudios de casos fueron el patrocinio/tutoría, la resiliencia y ser-se un extraño. El análisis revela la existencia de un fuerte vínculo entre patrocinio/tutoría y resiliencia. El patrocinio/tutoría proporciona a las mujeres orientación, asesoramiento y acceso a oportunidades de empleo, y les ayuda a desarrollar la resiliencia en la, a menudo, desafiante cultura organizacional de la educación superior (ES). Sin embargo, la exclusión de las mujeres académicas puede hacer que algunas de ellas sean ambivalentes con respecto a sus carreras y puede ser un mecanismo necesario para su supervivencia en el ES.

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License