36 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Ex aequo

 ISSN 0874-5560

BRAMBILLA, Lisa; POZZEBON, Giulia    RIZZO, Marialisa. Gender in contemporary italian context: A focus on informal education and proposals for a gender sensitive approach through intergenerational and intercultural dimensions. []. , 36, pp.133-148. ISSN 0874-5560.  https://doi.org/10.22355/exaequo.2017.36.09.

^len^aItalian context, where the educational system, lacking an intentional gender education and a gender-sensitive approach, risks to contradict its most essential finalities: the promotion of equal opportunities and active citizenship. This paper, according with the transformative vocation of pedagogical research, explores the risks and opportunities of informal gender education. After a theoretical introduction, intergenerationality and interculturality are suggested as dimensions whose exploration facilitates a better understanding of the complexity of the contemporary gender order, opening up new possibilities to challenge it.^lpt^aO género está presente de forma generalizada em todas as experiências de educação informal. Isto é particularmente verdadeiro no contexto italiano, em que o sistema educacional, sem uma educação intencional que aborde temáticas de género e faça uso de uma abordagem sensível ao género, corre o risco de não concretizar as suas finalidades fundamentais: a promoção da igualdade de oportunidades e a cidadania ativa. Este artigo, de acordo com a vocação transformadora da investigação pedagógica, explora os riscos e as oportunidades da educação informal sobre género. Depois de uma introdução teórica, sugere-se que intergeracionalidade e interculturalidade sejam dimensões cuja exploração facilita uma melhor compreensão da complexidade da ordem de género na atualidade, abrindo dessa forma novas possibilidades para desafiá-la.^lfr^aLe genre est une expérience éducative principalement inintentionnelle, en particulier dans le contexte italien, où le système éducatif, en l'absence d'une éducation intentionnelle au genre et d'une approche sensible au genre, risque de contredire ses finalités essentielles: la promotion de la parité homme/femme et d'une citoyenneté pleine. Cet article, en accord avec la vocation transformative de la recherche pédagogique, explore les risques et les opportunités de l'éducation informelle de genre. Après une introduction théorique, l'intergénérationnalité et l'interculturalité sont suggérées en tant que dimensions dont l'exploration peut faciliter la compréhension de la complexité de l'ordre de genre actuel, et ouvrir la possibilité de le défier.

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License