11 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia, Saúde & Doenças

 ISSN 1645-0086

FIGUEIREDO, Bárbara et al. Partner relationships during pregnancy in anxious and depressed women and men. []. , 11, 2, pp.243-250. ISSN 1645-0086.

^len^aTo assess anxiety, depression and relationship satisfaction in both women and men during pregnancy, the State Anxiety Inventory (STAI), The Center for Epidemiological Studies­-Depression Scale (CES­D) and The Relationship Questionnaire (RQ) were administered during the second trimester to a sample of 59 pregnant women and their partners. Anxious pregnant women rated their relationships as less positive. Depressed pregnant women also rated their relationships as less positive. The women’s anxiety scores were predictive of their positive and negative relationship scores. The women and their partners’ negative relationship scores were also predictive of each others’ negative relationship scores. These results highlight the importance of targeting anxiety as well as depression, and pregnant women as well as their partners in prenatal intervention programs.^lpt^aPara avaliar a ansiedade, a depressão e o relacionamento conjugal em mulheres e homens durante a gravidez, o State Anxiety Inventory (STAI), o Center for Epidemiological Studies ­Depression Scale (CES­D) e o Relationship Questionnaire (RQ) foram administrados durante o segundo trimestre a uma amostra de 59 grávidas e seus companheiros. As mulheres grávidas ansiosas avaliaram o seu relacionamento como menos positivo. As mulheres grávidas deprimidas também avaliaram o seu relacionamento como mesmo positivo. Os valores de ansiedade mostraram ser preditores do relacionamento positivo e negativo. Os valores do relacionamento da mulher e do seu companheiro também se mostraram mutuamente preditores dos seus relacionamentos negativos. Estes resultados mostram a importância de considerar a ansiedade tanto quanto a depressão e a mulher grávida tanto quanto o seu companheiro em programas de intervenção pré-natal.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )