20 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia, Saúde & Doenças

 ISSN 1645-0086

CALVETTI, Prisla Ücker; MOITOSO, Gisele Schmidt; BAJA, Jamila Usama    PEREIRA, Karini Reis. Aspectos neuropsicológicos e socioemocionais em crianças com dermatite atópica. []. , 20, 1, pp.47-58. ISSN 1645-0086.  https://doi.org/10.15309/19psd200104.

^lpt^aA dermatite atópica (DA) é uma doença de etiologia multifatorial que causa inflamação da pele e leva ao aparecimento de lesões e à coceira. O objetivo deste estudo foi investigar os aspectos neuropsicológicos e socioemocionais em crianças com DA e seus pais. Realizou-se revisão da literatura nas bases de dados SciELO, PubMed e LILACS, incluindo artigos publicados a partir de 2001 em português e inglês. Foram selecionados 23 artigos, sendo 13 referentes à relação entre DA e aspectos neuropsicológicos e socioemocionais das crianças e 10 relativos ao impacto da doença nos pais. Constatou-se que a DA influencia negativamente a qualidade de vida e a qualidade do sono da criança, bem como está relacionada a sintomas de ansiedade e a outros distúrbios psicológicos. Observaram-se efeitos positivos em todos os programas de educação parental. Entende-se que os aspectos psicofisiológicos tanto das crianças quanto dos seus pais necessitam ser considerados nos tratamentos.^len^aAtopic dermatitis (AD) is a multifactorial disease that causes inflammation of the skin and leads to the appearance of lesions and itching. The aim of this study was to investigate the neuropsychological and socioemotional development of children with AD and their parents. A literature review was conducted using the SciELO, PubMed and LILACS databases, including articles in English and Portuguese published since 2001. We selected 23 articles: 13 on the relationship between AD and the children's psychophysiological and socioemotional factors, 10 on the disease's impact on their parents. It was found that AD has a negative influence on the child's quality of life and sleep quality and is related to symptoms of anxiety and other psychological disorders. The studies found positive effects from all parental education programs. It was found that the psychophysiological aspects presented by both children and their parents need to be considered during treatment.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License