20 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia, Saúde & Doenças

 ISSN 1645-0086

BRANQUINHO, Cátia; CUNHA, Pedro; GROTHAUSSEN, Teresa    MATOS, Margarida Gaspar de. Stakeholders’ voice about a youth participatory action-research program. []. , 20, 3, pp.824-837. ISSN 1645-0086.  https://doi.org/10.15309/19psd200321.

^len^aThrough a qualitative research, this study presents the voice of stakeholders in the analysis of a Youth Participatory Action Research program, together with their standpoints about social participation of this population. A convenience sample of 13 stakeholders directly and indirectly linked to a Youth Participatory Action Research project was individually interviewed based on a semi-structured script. The analysis, views, and recommendations for future programs were studied, coded based on a content analysis, and subsequently analyzed using NVivo 12 qualitative analysis software. Stakeholder’s voice analysis was based on four categories: (Q1) Youths seem to depriorize school-related issues; (Q2) Youth face too much bureaucracies when facing the adult world; (Q3) Lack of statistically significant improvements in pre and post-test; and (Q4) Scenario of youth participation and their engagement in policies. As conclusions, responsibilities are attributed to the Government, organs of political power, and school, but also to young people. The involvement of stakeholders can enhance their support to Youth Participatory Action-research, and the guidelines / strategies will support the improvement of future programs.^lpt^aCom base numa investigação qualitativa, este estudo apresenta a voz de stakeholders, na análise de um programa de investigação participativa com jovens, a par dos seus pontos de vista relacionados com a participação social desta população. Uma amostra de conveniência de 13 stakeholders, direta e indiretamente ligados a um programa de investigação participative com jovens, foi individualmente entrevistada com base num guião de entrevista semi-estruturado. As análises, perspetivas, e recomendações para futuros programas, foram estudadas e codificadas através de uma análise de conteúdo, e seguidamente estudadas com recurso ao software de análise qualitativa NVivo 12. A análise da voz dos stakeholders teve por base quatro categorias: (Q1) Jovens parecem dispriorizar assuntos relacionados com a escola; (Q2) Jovens são alvo de muitas burocracias quando enfrentam o mundo dos adultos; (Q3) Ausência de melhorias estatisticamente significativas do pré para o pós-teste; e (Q4) Cenário da participação dos jovens e o seu envolvimento nas políticas. Como conclusões, as responsabilidades são atribuídas ao Governo, órgãos de poder politico, escola, mas também aos jovens. O envolvimento de stakeholders pode aumentar o seu apoio aos programas de investigação participativa com jovens, e as suas guidelines / estratégias, apoiarão a melhoria de futuros programas.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License