21 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Psicologia, Saúde & Doenças

 ISSN 1645-0086

PRAZERES, Filipe et al. Medical students’ trust in their family physician. []. , 21, 2, pp.367-376. ISSN 1645-0086.  https://doi.org/10.15309/20psd210211.

^len^aTrust is an essential part of a good physician-patient relationship and measuring it allows to improve the healthcare system. Medical students can evaluate physicians’ technical competency more profoundly than a layperson, so it is possible to evaluate a less asymmetrical interpersonal trusting relationship than the one between physician and patient. This study aimed to: (i) measure the level of medical students’ trust in their family physicians; (ii) study the differences between medical students’ characteristics and the level of trust; and (iii) measure the attitudes towards doctors of medical students and their relationship to trust in family physicians. A cross-sectional study was carried out with a convenience sample of medical students from two Portuguese public universities. Students were invited to answer a web-based questionnaire that included sociodemographic and academic variables, the Trust in Physician Scale (TIPS) and the attitudes towards doctors’ factor of the Attitudes to Doctors and Medicine Scale. Data were analyzed using appropriate statistical methods. 172 medical students responded to the questionnaire. Most were female (74.4%) and the mean age was 23.7 (SD 2.3 years). 80.8% were students from the clinical cycle. A moderate trust in family physicians was found (mean total score of TIPS was 3.7 (SD 0.7), and a positive attitude toward doctors was more frequent than the negative one. Older age, good teaching quality in family medicine, and seeking family physicians for urgent care appear to be associated with students’ higher trust in family physicians, but this needs to be studied further using larger samples.^lpt^aA confiança é parte essencial do bom relacionamento médico-doente, e medi-la permite melhorar o sistema de saúde. Estudantes de medicina podem avaliar a competência técnica dos médicos mais profundamente do que leigos, assim é possível avaliar uma relação de confiança interpessoal menos assimétrica do que aquela entre médico e doente. Este estudo teve como objetivo: (i) medir o nível de confiança dos estudantes de medicina nos seus médicos de família; (ii) estudar as diferenças entre características dos estudantes de medicina e o nível de confiança; e (iii) medir as atitudes em relação aos médicos dos estudantes de medicina e sua relação com a confiança nos médicos de família. Foi realizado um estudo transversal com amostra de conveniência de estudantes de medicina de duas universidades públicas portuguesas. Os alunos responderam a um questionário sociodemográfico, a Trust in Physician Scale (TIPS) e ao fator atitudes em relação aos médicos da Attitudes to Doctors and Medicine Scale. 172 estudantes de medicina responderam ao questionário. A maioria era do sexo feminino (74,4%) e a média de idades foi de 23,7 anos (DP = 2,3 anos). 80,8% eram estudantes do ciclo clínico. Foi encontrada uma confiança moderada nos médicos de família (pontuação total média da TIPS = 3,7 (DP = 0,7)) e uma atitude positiva em relação aos médicos foi mais frequente do que a negativa. Idade avançada, boa qualidade do ensino em Medicina Familiar e procura dos médicos de família para atendimento de urgência parecem estar associados à maior confiança dos alunos nos médicos de família.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License