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Psicologia, Saúde & Doenças

 ISSN 1645-0086

SCORTEGAGNA, Helenice et al. Interventions in older adults with low health literacy: review and meta-analyses. []. , 24, 2, pp.599-619.   31--2023. ISSN 1645-0086.  https://doi.org/10.15309/23psd240215.

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A systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials was carried out to identify, synthesize, and assess the available evidence on the aims and effects of interventions used by health professionals for older adults with low health literacy. Relevant articles were selected from the databases from April 2017 to April 2020. The Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions was used to assess the quality of the studies retrieved. A total of 22 studies were reviewed. Only 5 studies were included in the meta-analysis because interventions were highly heterogeneous and studies targeted a variety of different outcomes. The results of the meta-analyses were not significant for glycemia or hypertension outcomes, confirming that health literacy interventions were ineffective for the diabetic and hypertensive populations. The positive effects observed for each type of intervention, yielding significant results for only some outcomes and improvements in intragroup scores, demonstrated the interventions had good acceptability by older adults with limited health literacy. It was not possible, however, to conclude which intervention strategies had a significant positive effect on improving health outcomes in these patients. Further high-quality randomized clinical trials employing greater methodological rigor in assessing results are needed to elucidate the potential benefits of interventions in this population.

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Com o objetivo de identificar, sintetizar e avaliar a evidência disponível sobre os interesses e os efeitos das intervenções desenvolvidas por profissionais da saúde para idosos com baixa alfabetização em saúde realizou-se uma revisão sistemática e metanálise de estudos clínicos randomizados. De abril de 2017 até abril de 2020 foram encontradas citações nas bases de dados. Para avaliação de qualidade dos artigos utilizou-se o Manual Cochrane de revisões sistemáticas de intervenções. Vinte e dois estudos foram incluídos na revisão. A meta-análise foi realizada com apenas cinco estudos devido ao fato de que as intervenções eram pouco semelhantes e os estudos apresentaram desfechos variados. As meta-análises não mostraram resultado significativo para o desfecho glicemia e hipertensão, indicando que a intervenção para a alfabetização em saúde não tenha dado resultado para a população diabética e hipertensa. No entanto, a partir de efeitos positivos observados para cada tipo de intervenção aplicada, que resultou em resultados significativos para apenas algum dos desfechos, e na melhora de escores intragrupo, avaliou-se que as intervenções aplicadas tiveram boa aceitabilidade pelos idosos com habilidades limitadas de alfabetização em saúde, não sendo possível, contudo, concluir qual estratégia de intervenção teve efeito positivo significativo na melhora dos resultados de saúde destes idosos. Identificou-se a necessidade de novos estudos clínico randomizados, de alta qualidade e com maior rigor metodológico nas avaliações de resultados, no sentido de esclarecer o potencial benefício das intervenções nessa população.

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