13 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa

 ISSN 1645-4464

DAHAB, Sonia    MANNEBACH, Teresa. Social tourism and senior university in Portugal: a research proposal. []. , 13, 3, pp.26-37. ISSN 1645-4464.

^len^aThis paper aims to fill a literature gap and to analyze empirically senior universities in Portugal related to the impact of experimental learning on courses offered. Focus will be given to the elderly population motivations to experiment new cultural expressions and the impact this process may have on their cognitive abilities/culture intelligence. Social tourism becomes increasingly important given the lack of elderly economic means to support travel expenses and ways to save for leisure time after retirement. Senior university and social tourism can together offer this possibility. The first part represents an introduction to the topic of social travel. The second part focuses on the major conceptual aspects - culture, experimental knowledge, cultural intelligence adapted to senior universities courses - to support and justify the hypotheses to be tested.^lpt^aO trabalho tem como objetivo preencher uma lacuna na literatura sobre o impacto do ensino experimental nas universidades da terceira idade em Portugal, através do estudo empírico dos cursos oferecidos. Será dado particular relevo às motivações do segmento sénior em experimentar novas expressões e experiências culturais e ao impacto que estas possam ter na sua capacidade cognitiva/inteligência cultural. O turismo social tem-se tornado particularmente importante, tendo em conta as crescentes carências económicas dos mais idosos em financiarem as suas viagens e pouparem para atividades de lazer. As universidades seniores e o turismo sénior podem ser uma maneira de viabilizar estas novas formas de aprendizagem cultural. O trabalho faz uma introdução ao tópico do turismo social e de seguida trata dos principais conceitos: cultura, conhecimento experimental, inteligência cultural adaptados aos cursos das universidades seniores para fundamentar e justificar as hipóteses testadas.^les^aEste trabajo tiene como objetivo llenar un vacío en la literatura sobre el impacto de la enseñanza experimental en las universidades de la tercera edad en Portugal, a través del estudio empírico de los cursos ofrecidos. Se prestará especial atención a las motivaciones del segmento de la tercera edad en probar nuevas expresiones y experiencias culturales y el impacto que pueden tener en su capacidad cognitiva/inteligencia cultural. El turismo social es cada vez particularmente más importante, dadas las crecientes dificultades económicas de las personas mayores en financiar su viaje y ahorrar para las actividades de ocio. Las universidades y el turismo de la tercera edad pueden ser una manera de permitir estas nuevas formas de aprendizaje cultural. Este trabajo hace una introducción al tema del turismo social y luego se dirige a los conceptos centrales: la cultura, el conocimiento experimental y la inteligencia cultural, adaptados a los cursos de las universidades de la tercera edad, para fundamentar y justificar las hipótesis probadas.

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License