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Revista Lusófona de Educação

 ISSN 1645-7250

VARANDAS, Maria de Lourdes    LOPES, Albino. Formação profissional contínua e qualidade dos cuidados de enfermagem: a necessidade de uma mudança de paradigma educativo. []. , 22, pp.141-158. ISSN 1645-7250.

^lpt^aPretendemos, compreender como é que os enfermeiros constróiem os seus saberes e os disponibilizam à comunidade, centrando-nos no papel do ensino de enfermagem e nas competências adquiridas ao longo da formação profissional. Definimos como objetivos: 1) avaliar se os profissionais de enfermagem consideram que a formação inicial se encontra devidamente orientada para a emergência das competências necessárias para serem prestados cuidados de qualidade; 2) avaliar a perceção da satisfação dos utentes com os cuidados de enfermagem; 3) identificar as diferenças que os enfermeiros e os utentes percecionam acerca da qualidade dos cuidados. O trabalho resulta de uma pesquisa multimétodo com duas linhas de estudo: a 1ª linha compreende 2 estudos, de natureza qualitativa que permitem perceber a importância da formação para a qualidade dos cuidados e a formulação do modelo inicial de investigação. A 2ª linha deste trabalho é efetuada de forma dedutiva, de carácter descritivo - transversal, com metodologia qualitativa e quantitativa que pretende avaliar a satisfação dos clientes em relação à qualidade dos cuidados e a construção de um novo modelo sobre os fatores mais relevantes para a satisfação do cliente. Os resultados identificam um conjunto de variáveis que influenciam, direta e indiretamente, a qualidade dos cuidados e a satisfação dos clientes, realçando sobretudo o estatuto da emergência das competências, em contexto organizacional, como fator mediador.^len^aThe evolution and improvement of nursing services' quality has been a constant concern both to health care professionals and the Nursing Teaching system. The training doesn't limit itself to the simple acquisition of knowledge and techniques. It requires the training process to be based on critical-reflexive pedagogical referential, contributing to foster professional skills that enable holistic care centered action. Adding to this, training should be based on a reflection about habitus and professional socialization, the transference of which takes place on real life situations, clinical teaching, according to the consistency of the models, norms and values present or acquired during the internship. Thus, we aim to understand "what is the contribution of initial training to the patients' perceived quality? Our purpose is to understand how nurses construe their knowledge and offer it to the community. We focus on the role of nursing education and on the skills acquired in the course of continuous nurse training. Our goals are: 1) to assess whether nurses perceive the initial training to be directed towards the emergence of skills required to provide quality healthcare; 2) to assess the perception of patients' satisfaction with nursing care; 3) and to identify the differences between nurses' and patients' perceptions about the quality of healthcare. We conducted a multimethod research with two lines of studies. The first line includes two studies: on study 1, based on a qualitative methodology, critical literature was reviewed and exploratory interviews to 17 field experts were conducted; on study 2, semi-structured interviews to 26 nurses were conducted in order to understand nurses' perception about the role of training on the quality of care. The second line of studies is carried out in "deductive form" and intends to evaluate patient's satisfaction with healthcare. Two studies were conducted, both descriptive cross-sectional combining quantitative and qualitative methodologies. On study 1, we applied the instruments SUCEH21, to 116 customers for the CSP context, and SUCECS26. On study 2 we ran a document analysis of 94 complaints presented to the studied organizations in digital format. The results allowed the identification of a set of variables that influence directly and indirectly both the quality of healthcare and patient's satisfaction. They also allowed the construction of the final framework to analyze the problem posed. On that framework we highlight the status of emerging competencies on organizational context as a mediating factor.^les^aTenemos la intención de entender cómo las enfermeras construyen sus conocimientos y ponerlos a disposición de la comunidad, centrándose en el papel de la educación de enfermería y las habilidades adquiridas durante la formación. Se definen los objetivos: evaluar si los profesionales de enfermería consideran que la formación se dirige de manera adecuada a la emergencia de las habilidades necesarias para ser proporcionada atención de calidad; evaluar la percepción de satisfacción del cliente con la atención de enfermería; identificar las diferencias de percepción de enfermeras y usuarios sobre la calidad de la atención. Los resultados se refieren a un estudio multimétodo con 2 líneas de estudio: 1 línea comprende 2 estudios, de carácter cualitativo que permiten comprender la importancia de la formación de calidad de la atención y la formulación de la investigación inicial del modelo. La línea 2 de este trabajo se realiza de una manera deductiva, es descriptivo - transversal, de metodología cualitativa y cuantitativa que tiene como objetivo evaluar la satisfacción del cliente con respecto a la calidad de la atención y la construcción de un nuevo modelo de los factores más relevantes para la satisfacción del cliente. Los resultados identifican las variables que influyen, directa e indirectamente, la calidad de la atención y satisfacción del cliente, haciendo especial hincapié en la situación de los poderes de emergencia, en un contexto organizacional, como un factor mediador.

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