12 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Motricidade

 ISSN 1646-107X

BONUZZI, Giordano Marcio Gatinho et al. Learning of a postural control task by elderly post-stroke patients. []. , 12, 1, pp.141-148. ISSN 1646-107X.  https://doi.org/10.6063/motricidade.7004.

^len^aThe aim of this study was to compare the learning process of a postural control task between post-stroke patients and healthy subjects. The sample was composed of 20 post-stroke individuals (Experimental Group) and 20 aged matched healthy individuals (Control Group). Participants practiced a postural control task in a virtual environment with increasing of complexity. The study design involved four phases: pre-test (five trials), acquisition phase (four blocks of thirty minutes), post-test (five trials), and retention test (five trials after a week without practice). The statistical analysis was run by a 2 x 3 ANOVA (groups x learning tests). Results: There was no difference in motor learning between Experimental Group and Control Group (F= 41.22; p=0.88). In addition, it was founded that the Control Group could learn the task in a higher-level complexity than Experimental Group (F = 4.77; p = 0.01), and both groups increased the error during the trials of practice (F = 0.53; p = 0.00) because of task complexity.  Conclusion: Therefore has been found that post-stroke individuals have the ability to learn a postural control task similar to healthy subjects, and the task complexity seems to be a key-factor in order to differentiate stroke from healthy subject's motor learning process.^lpt^aO objetivo deste estudo foi comparar o processo de aprendizagem de uma tarefa de controle postural entre indivíduos pós-Acidente Vascular Cerebral (AVC) e indivíduos saudáveis. Participaram do estudo 20 indivíduos pós- AVC (Grupo Experimental) e 20 indivíduos saudáveis pareados por idade (Grupo Controle). Os participantes praticaram uma tarefa de controle postural em ambiente virtual com incremento de complexidade. O delineamento foi constituído de quatro fases: pré-teste (cinco tentativas), fase de aquisição (quatro blocos de trinta minutos), pós-teste (cinco tentativas) e teste de retenção (cinco tentativas após uma semana sem prática). Para a análise estatística foi realizada uma ANOVA 2 x 3 (grupos x testes de aprendizagem). Resultados: Não houve diferença na aprendizagem motora entre os grupos (F= 41.22; p=0.88), o Grupo Controle conseguiu desempenhar a tarefa em níveis mais altos de complexidade que o Grupo Experimental (F = 4.77; p = 0.01), e ambos os grupos incrementaram o número de erros ao longo dos blocos de prática (F = 0.53; p = 0.00) por causa do aumento de complexidade.  Conclusão: Pode-se verificar que indivíduos pós-AVC possuem a mesma capacidade de aprender uma tarefa de controle postural que indivíduos saudáveis, e que a complexidade aparenta ser um aspecto crucial para diferenciar o processo de aprendizagem motora destas diferentes populações.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License