10 3Information and opinion in the representation of scientific consensus and skepticism on climate change, in Spanish language online publicationsIdentities in Flux: An Analysis to Photographic Self-Representation on Instagram 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Observatorio (OBS*)

 ISSN 1646-5954

GRADIM, Anabela    MORAIS, Ricardo. Tendências atuais na publicação científica: o português como língua de ciência. []. , 10, 3, pp.119-134. ISSN 1646-5954.

^lpt^aA partir de um inquérito lançado junto da comunidade científica nacional, este trabalho examina as diferentes culturas de publicação de ciência em Portugal. Modelos estabilizados nas Ciências Naturais, mudança de arquétipo nas Ciências Sociais e Humanidades, que replicam o paradigma das congéneres, compelidas para a publicação em língua inglesa. Avaliam-se as consequências, os aspectos positivos e negativos das opções tomadas por cada área, ao mesmo tempo que se verifica como a comunidade se mobilizou para a criação de indicadores de avaliação próprios que possam, nas Ciências Sociais e Humanidades, desencorajar o desaparecimento do português como língua de ciência^len^aIn order to examine the changes and evolution of scientific publication cultures in Portugal, this work relies on an extensive survey among the national scientific community. The results showed we're dealing with stabilized practices in the Natural Sciences, whilst Humanities and Social Sciences are struggling with paradigm changes, mainly oriented to the replication of Natural Sciences publication model, and with a growing tendency to publish in English, despite a natural preference for writing in Portuguese, most researcher's mother language. A reflection on the consequences, strengths and downsizes of this shift also examines the way the national scientific community mobilized for the generation of output measuring instruments that can encourage the survival of Portuguese as a science language in Arts, Humanities and Social Sciences.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License