23La filosofia discursiva de Pedro El Cerimonioso respecto a la reintegración de la corona de Mallorca a la corona de Aragón 
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Medievalista

 ISSN 1646-740X

ADDE, Éloïse. The Justification of Tyrannicide in the Chronicle of Dalimil. The Czech Nobility as the “Mystical Body” of the Realm. []. , 23, pp.1-29. ISSN 1646-740X.

^len^aThe chronicle of the so-called Dalimil is the first chronicle written in the Czech language, dating from the early 14th century. In the context of the succession crisis (interregnum of 1306-1310) entailed by the death of Venceslas III, murdered without descent, and the extinction of the Přemyslide dynasty, its author's plane was to establish the political role of the Czech nobility. Next to the emphasis on the election of the ruler by the Lords, the justification of the tyrannicide had to play a crucial role. In front of a king who could be weak (Henry of Carinthie), foreign (John the Blind) or too young (Venceslas II at the beginning of his reign), the nobility had to embody the durability of the State, the "community of the realm", in a dialectic that connected the Lords in the idea of constituting the "mystic body of king". In this text, the necessity of the application of the tyrannicide is not however presented as a novelty, but as a fundamental and almost moral duty of the nobility, which was abandoned because of the rise of the authoritarian exercise of the power by the ruler when the duchy of Bohemia became a Kingdom^lpt^aA crónica do chamado Dalimil é primeira crónica escrita em língua checa, datando de inícios do século XIV. No contexto da crise de sucessão (interregno de 1306-1310) criada pela morte de Venceslau III, assassinado sem descendência, e pela extinção da dinastia Přemyslide, o objectivo do autor da crónica era estabelecer o papel político da Nobreza checa. Após enfatizar a eleição do Rei pelos nobres, a justificação do tiranicídio tinha de desempenhar um papel central. Perante um Rei que podia ser fraco (Henrique de Carinthie), estrangeiro (João, o Cego), ou muito jovem (Venceslau II no início do seu reinado), a nobreza do reino tinha de garantir a estabilidade do Estado e a “comunidade do reino”, numa dialéctica que os apresentava como se fossem “o corpo místico do rei”. Nesta Crónica, a necessidade do tiranicídio não é apresentada, porém, como uma novidade, mas como um dever fundamental e quase moral da Nobreza, que fora abandonado devido ao exercício autoritário do poder pelo monarca, quando o ducado da Boémia se transformara num reino

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