24 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Medievalista

 ISSN 1646-740X

SILVA, André Filipe Oliveira da. Ensinar e Aprender na Évora Medieval. []. , 24, pp.1-30. ISSN 1646-740X.  https://doi.org/10.4000/medievalista.1701.

^lpt^aPreservados pelos seus refúgios eclesiásticos, a cultura erudita, a escrita e o ensino expandem-se na Baixa Idade Média, multiplicando-se a oferta de acordo com os destinatários e as suas motivações. A mobilidade social que uma boa educação poderia trazer, as necessidades de uma hierarquia eclesiástica cada vez mais exigente, a especialização dentro das administrações central e local, a especificidade das minorias étnico-religiosas ou o prestígio associado ao saber, sagrado ou profano, são alguns dos fatores responsáveis pelo surgimento de diversos estabelecimentos de ensino. Évora, sede de concelho, cidade episcopal e destino frequente da Corte Régia, revela-se como um excelente caso de estudo desta expansão tardo-medieval, intimamente ligada com a dinâmica de uma cidade em crescimento.^len^aPreserved by their ecclesiastical sanctuaries, the erudite culture, the writing and reading and school education expand during the Late Middle Ages, with an augmenting supply adapted to its recipients and their motivations. The social mobility that a good education could bring, the needs of an increasingly demanding ecclesiastical hierarchy, the specialization within the central and local administrations, the specificities of the religious minorities, as well as the prestige associated with high culture, are some of the factors responsible for the creation of these new schools. Évora, municipality, episcopal city and frequent stop of the Royal Court, reveals itself as an excellent case study of this late medieval expansion, intimately connected to the dynamics of a growing city.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License