26 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Medievalista

 ISSN 1646-740X

FACHECHI, Grazia Maria    BRACCI, Susanna. Romanesque polychrome wood sculptures in Italy: towards a Corpus and a comparative analysis of the data from art-historical and technical studies. []. , 26, pp.2-27. ISSN 1646-740X.  https://doi.org/10.4000/medievalista.2281.

^len^aThe most important and rich collection of wooden sculptures in Italy is conserved at the National Museum of Palazzo Venezia in Rome. Some years ago, the study of this collection was carried out by the University of Urbino in collaboration with the Institute for Conservation and Valorization in Florence (ICVBC-CNR) thanks to funding by the Getty Foundation. This was an extraordinary opportunity for interdisciplinary research, between art history and technical-material scientific analysis, concerning the almost two hundred works preserved there, of different dating and provenance. Among them is the so-called Madonna di Acuto, one of the most fascinating wooden sculptures of the Romanesque period in Italy, remarkable for its stylistic quality and state of preservation. And it is precisely the interest aroused by this Madonna at the origin of a new research project, just started by the same team, dedicated to the polychrome sculpture of the Romanesque era in Italy; a subject that is still little frequented by scholars. The aim is to collect data concerning the historical-artistic and technical-material aspects, with particular attention to polychromy, and to create a digital database, to verify if, between the 11th and the third quarter of the 13th century, existed a “typical behaviors" by the masters of lumber operating in a specific geographical area. This will help to establish the relationship, which was certainly created, between the nature of pigments, iconography, and symbolism of colors.^lpt^aA mais importante e rica colecção de esculturas de madeira em Itália encontra-se conservada no Museu Nacional do Palazzo Veneza em Roma. Há alguns anos, o estudo desta colecção foi levado a cabo pela Universidade de Urbino em colaboração com o Instituto de Conservação e Valorização em Florença (ICVBC-CNR), graças a um financiamento por parte da Getty Foundation. Tratou-se de uma extraordinária oportunidade de investigação interdisciplinar, entre história da arte e análise científica técnico-material, sobre as quase duzentas peças aí preservadas, com datas e proveniências diversas. Entre elas, encontra-se a chamada Madonna di Acuto, uma das esculturas de madeira mais fascinantes do período românico em Itália, notável pela sua qualidade estilística e pelo seu estado de preservação. E é precisamente o interesse suscitado por esta Madonna que está na origem de um novo projeto de pesquisa, iniciado pela mesma equipa, dedicado à escultura policromada na era românica em Itália; um tema que continua a ser pouco visitado pelos académicos. O objectivo é reunir dados sobre aspectos histórico-artísticos e técnico-materiais, com particular atenção à policromia, e criar uma base de dados digital, para verificar se, entre o século XI e o terceiro quarto do século XIII, existiam “comportamentos típicos” por parte dos mestres das madeiras a operar numa área geográfica específica. Isto ajudará a estabelecer a relação, que certamente se criou, entre a natureza dos pigmentos, iconografia e simbolismo das cores.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License