26 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Medievalista

 ISSN 1646-740X

SORIA, Jordi Camps i. Wooden sculpture in Romanesque Iberian Peninsula: a wide and attractive panorama. Lines of research. []. , 26, pp.2-42. ISSN 1646-740X.  https://doi.org/10.4000/medievalista.2295.

^len^aRomanesque polychromed wooden imagery in the Iberian Peninsula (12th-13th centuries) stands both as a valuable and complex heritage. Apart from some general lines that determine compositional and symbolic features, the local context, the liturgy, the artists or workshops and the influence of some prestigious models have created a highly attractive scenario. It is important to note that some statues that are preserved separately today may well be, from a broader perspective, part of larger ensembles of liturgical furniture. At the same time, the number of studies on technical and material aspects involving interdisciplinary work has increased. One of the questions that concern scholars the most is the spread of typology and stylistic trends. The influence of metal and precious metal works on tempered polychromed must be assessed. Other times, the spread of modalities confined to an area might well obey cult and pilgrimage reasons. Not all works, however, strictly follow one modality or another. Another hypothesis deals with the importation of some objects.^lpt^aA imagística românica de madeira policromada na Península Ibérica (séculos XII-XII) representa uma herança que tem tanto de valioso como de complexo. Exceptuando algumas linhas gerais que determinam características composicionais e simbólicas, o contexto local, a liturgia, os artistas ou as oficinas e a influência de certos modelos prestigiados criaram um cenário altamente atrativo. É importante notar que algumas das estátuas que se encontram preservadas em separado actualmente podem muito bem fazer, numa perspectiva mais vasta, parte de conjuntos maiores de mobiliário litúrgico. Ao mesmo tempo, o número de estudos sobre aspectos técnicos e materiais que envolvem trabalho interdisciplinar tem aumentado. Uma das questões que mais preocupa os académicos é a disseminação das tendências tipológicas e estilísticas. A influência de trabalhos com metal e metais preciosos na policromia temperada deve ser avaliada. Outras vezes, a disseminação de modalidades confinadas a uma área poderá perfeitamente obedecer a motivos de culto e peregrinação. Porém, nem todos os trabalhos seguem estritamente uma modalidade ou outra. Outra hipótese prende-se com a importação de alguns objectos.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License