29 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Medievalista

 ISSN 1646-740X

DINES, Ilya. Producing the Bestiary: From Text to Image. []. , 29, pp.91-116. ISSN 1646-740X.  https://doi.org/10.4000/medievalista.3867.

^len^aIn this paper, I investigate the relationship between the text and the images in medieval Latin bestiary manuscripts. Medieval bestiaries, which are derived from the ancient Physiologus, comprise a nearly 1800-year-old tradition and have spawned several hundreds of copies throughout Europe, including a smaller subset of Latin bestiaries. Summarizing the first ever comprehensive analysis of the entire corpus of Latin bestiaries, this paper examines the patterns of deviations, or exceptions from the rigorous canon governing bestiary illustrations. I use the deviations to investigate the relationship between the work of the scribe and that of the artist in the production of bestiary manuscripts in order to determine to what extent medieval artists used already existing illustrations, and, conversely, when and to what extent they were willing or able to deviate from the canon. In the latter case, I try to explore the artist’s possible motivations, as well as the reasons for choosing specific motifs.^lpt^aNeste artigo, investigo a relação entre o texto e as imagens nos bestiários latinos medievais. Os bestiários medievais, derivados do antigo Physiologus, remontam a uma tradição de quase 1800 anos e geraram várias centenas de cópias em toda a Europa, incluindo um subconjunto menor de bestiários latinos. Resumindo a primeira análise abrangente de todo o corpus de bestiários latinos, este artigo examina os padrões de desvios ou exceções do cânone que rege as ilustrações de bestiários. Eu analiso os desvios para investigar a relação entre o trabalho do escriba e o do artista na produção de manuscritos bestiários, a fim de determinar em que medida os artistas medievais usavam ilustrações já existentes e, inversamente, quando e em que medida estavam dispostos, ou capazes, a desviarem-se do cânone. Neste último caso, procuro explorar as possíveis motivações do artista, bem como as razões para a escolha de motivos específicos.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License