26Vicini (ma non troppo): Uno studio esplorativo sul tema del vicinato in Italia 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


CIDADES, Comunidades e Territórios

 ISSN 2182-3030

COSTA, Pedro    LOPES, Ricardo. Urban design, public space and creative milieus: an international comparative approach to informal dynamics in cultural districts. []. , 26, pp.40-66. ISSN 2182-3030.  https://doi.org/10.7749/citiescommunities.jun2013.026.art03.

^len^aThis paper explores the relation between urban design, public space appropriation and the informal dynamics taking place on creative milieus, from an international comparative perspective. Based on an empirical approach to urban morphology, everyday life and symbolic public space appropriation on those areas, ten cultural quarters around the world are studied: Bairro Alto (Lisbon); La Gracia (Barcelona); Vila Madalena (São Paulo); Beyoglu (Istanbul); Marais (Paris); Oltrarno (Florence); Akihabara (Tokyo); Kreuzberg SO36 (Berlin); Capitol Hill (Seattle); and Brick Lane (London). They represent very diverse situations in terms of their historical, cultural and economic backgrounds as well as in what concerns the spatial conditions that support creative clusters and the vitality and sustainability of “creative milieus”. Drawing on literature review and on the recollection and critical interpretation of visual information on these areas, a comparative approach to these cases is developed, considering multiple analytical dimensions, which enable us to map and characterize the diversity of urban cultural districts. This may provide a contribution towards the development of a new planning agenda for dealing with urban creative dynamics and cultural quarters.^lpt^aEste artigo explora a relação entre o design urbano, a apropriação do espaço público e as dinâmicas informais que têm lugar nos meios criativos, a partir de uma perspectiva comparativa internacionais. Com base numa abordagem empírica à morfologia urbana, analisamos a vida quotidiana e a apropriação do espaço público simbólico nessas áreas, em dez bairros criativos à volta do mundo: Bairro Alto (Lisboa); La Gracia (Barcelona); Vila Madalena (São Paulo); Beyoglu (Istambul); Marais (Paris); Oltrano (Florença); Akihabara (Tóquio); Kreuzberg SO36 (Berlim); Capitol Hill (Seattle); e Brick Lane (Londres). Estes bairros representam situações muito diversas em termos de antecedentes históricos, culturais e económicos, bem como no que se refere às condições espaciais que suportam os clusters criativos, bem como a vitalidade e a sustentabilidade dos "meios criativos". A partir da revisão da literatura e da reflexão e interpretação crítica da informação visual destas áreas, desenvolve-se uma abordagem comparativa destas áreas, considerando múltiplas dimensões de análise, quer permitem mapear e caracterizar a diversidade dos bairros culturais urbanos. Tal pode trazer um contributo para o desenvolvimento de uma nova agenda de planeamento para lidar com as dinâmicas de criatividade urbana e dos bairros culturais.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License