37 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


CIDADES, Comunidades e Territórios

 ISSN 2182-3030

COSTA, Wendell Marcel Alves. Estetização da violência e construção do lugar-espetáculo no documentário “Em busca de um lugar comum”. []. , 37, pp.33-44. ISSN 2182-3030.  https://doi.org/10.15847/citiescommunitiesterritories.dec2018.037.art03.

^lpt^aEste trabalho tem por objetivo identificar e analisar o discurso social da violência urbana das favelas do Rio de Janeiro/Brasil presentes na construção do discurso fílmico sobre o imaginário do lugar-espetáculo presente no documentário Em Busca de Um Lugar Comum (Felippe Schultz Mussel, 2012). Analisa-se a potencialidade simbólica das categorias de “favela”, “comunidade”, “estrangeiro”, “nativo”, “arte primitiva”, “os caras”, e da problemática da violência na manutenção do imaginário construído a partir da percepção do lugar das favelas cariocas. Visto isso, o debate aqui realizado evidencia as significações atribuídas a espaços considerados periféricos e o imaginário construído do lugar-espetáculo. Para efeito de discussão, os autores de referência são Holanda (1995) - O Homem Cordial -, De Certeau (1998) - A Invenção do Cotidiano -, Relph (2012) - A Construção e a Essência do Lugar -, Amâncio (2000) - O Olhar Estrangeiro -, Bauman (2009) - O Medo na Cidade - e Lipovetsky (2015) - A Estetização da Violência. Em suma, espera-se delinear a tipologia lugar-espetáculo a partir de uma obra cinematográfica que dá margem a leituras diversificadas no cenário brasileiro contemporâneo.^len^aThis work aims to identify, analyze and deconstruct the social discourse of urban violence in the favelas of Rio de Janeiro (Brazil) taking place in thethe filmic discourse on the imagery of the place-show in the documentary "Em Busca de Um Lugar Comum "(In Search of a Common Place) (Felippe Schultz Mussel, 2012). The symbolic potential of the categories of "favela", "community", "foreign", "native", "primitive art", "faces", and the problem of violence in the maintenance of the imaginary built upon the perception of place in the favelas of Rio. The debate carried out here evidences the meanings attributed to spaces held as peripheral and the built imaginary of the place-show. For the sake of discussion, reference authors include Holland (1995) - the cordial man -, De Certeau (1998) - the invention of the everyday - Relph (2012) - the construction and the essence of the place - Amâncio (2000) - the foreign look -, Bauman (2009) - fear in the city - and Lipovetsky (2015) - the aestheticization of violence. In short, we expect to delineate the place-show typology from a cinematographic work that gives rise to diverse readings in the contemporary Brazilian scenario.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License