45Rio de Janeiro’s attempt at Favela urban upgrading: Analysis of the Favela-Bairro programme three decades later 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


CIDADES, Comunidades e Territórios

 ISSN 2182-3030

ABRANTES, Pedro. Têm os Territórios Educativos de Intervenção Prioritária mitigado as desigualdades educativas e sociais?. []. , 45, pp.147-160.   29--2022. ISSN 2182-3030.  https://doi.org/10.15847/cct.27404.

^a

O presente artigo procura contribuir para a compreensão do programa Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) e dos seus impactos no combate às desigualdades educativas e sociais, em Portugal, concentrando-se em duas dimensões: o contexto socioeconómico das escolas e a evolução dos padrões de sucesso no ensino básico. A análise de dados oficiais de dois coortes (2013-2016 e 2016-2019) permite observar que a integração no programa TEIP: (1) nem sempre corresponde a indicadores de contexto e de sucesso mais vulneráveis; e (2) não se traduziu numa evolução mais positiva do que a observada para o todo nacional. O artigo discute estes padrões, à luz da bibliografia nacional e internacional, concluindo com a sugestão de algumas implicações para o futuro da política pública e da investigação nesta área.

^lpt^a

This article seeks to contribute to the understanding of the Educational Territories of Priority Intervention (TEIP) program and its impacts on the struggle against educational and social inequalities in Portugal, focusing on two dimensions: the socio-economic context of schools and the evolution of success rates in basic education. The analysis of official data from two cohorts (2013-2016 and 2016-2019) allows us to observe that integration into the TEIP program: (1) does not always correspond to more vulnerable context and success indicators; and (2) did not produced a more positive evolution than that observed for the national whole. The article discusses these patterns, in the light of national and international literature, concluding with some implications for public policy and research in this area.

^len

: .

        · | |     · |     · ( pdf )