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Revista Portuguesa de Medicina Geral e Familiar

 ISSN 2182-5173

PONTE, Carla; LIMA, Graça    GRANJA, Mónica. Use and attitudes towards telephone and e-mail communication between doctors and patients: a survey of general practitioners working in Matosinhos Local Health Unit. []. , 38, 3, pp.258-268.   30--2022. ISSN 2182-5173.  https://doi.org/10.32385/rpmgf.v38i3.13404.

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Introduction:

Remote contact between general practitioners and patients is a key component of accessibility to primary care.

Objective:

This study aims to determine the frequency of (and attitudes towards) the use of telephone and e-mail between general practitioners working in Matosinhos and their patients.

Methods:

A census of general practitioners working in Matosinhos was invited to participate in a cross-sectional survey-based study. An anonymous, paper, self-administered questionnaire was applied, and descriptive data analysis was used.

Results:

Eighty-one completed questionnaires were obtained (90.0% response rate). All general practitioners reported communicating with patients by telephone but one-third never/rarely exchanged e-mails with them. Most considered that the use of the telephone and e-mail is an overload for which they do not have enough time but acknowledged that both tools facilitate the management of patient lists and appointments. Participants stated that they would use both tools more often if interactions could be recorded in real-time and that they would use the telephone more often if it was accounted for in their performance evaluation. General practitioners with larger lists more often reported telephone calls with their patients. General practitioners working in ‘Model B’ practices more often used e-mail with their patients. General practitioners that use e-mail less often considered that it represents an overload and has a negative risk/benefit ratio, they less often agree that it facilitates the management of patient lists and appointments and wouldn't increase the frequency of use even if it was accounted for in their performance evaluation.

Conclusion:

All general practitioners have telephone calls with patients but express several negative attitudes towards this type of remote contact. General practitioners who are frequent e-mail users more often express positive attitudes, compared to the ones who are not regular e-mail adopters. Organizational policies should consider general practitioners’ attitudes.

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Introdução:

Os contactos não presenciais entre médicos de família e pacientes são componente chave da acessibilidade aos cuidados.

Objetivos:

Determinar a frequência de utilização do telefone e e-mail entre os médicos de família de Matosinhos e os seus pacientes, bem como as atitudes perante este tipo de contactos.

Métodos:

Estudo transversal sobre um censo aos médicos de família de Matosinhos, por aplicação de questionário anónimo, de autopreenchimento, em papel. Tratamento de dados com estatística descritiva.

Resultados:

Obtiveram-se 81 questionários preenchidos (taxa de resposta de 90,0%). Todos os médicos de família referem usar o telefone com pacientes, mas 1/3 nunca/raramente usa o e-mail. A maioria considera que o uso do telefone e e-mail com pacientes é uma sobrecarga, que não tem tempo para esses contactos, mas que facilita a gestão da lista/consulta. A maioria considera também que usaria mais o telefone e o e-mail se pudessem fazer registos em tempo real e que usaria mais o telefone se fosse contabilizado no desempenho. Médicos de família com listas maiores trocam mais telefonemas com pacientes. Médicos de família em USF-B usam mais e-mail com pacientes. Os médicos de família que menos usam o e-mail são os que mais consideram que é uma sobrecarga e que o risco do seu uso é superior ao benefício, sendo também os que mais discordam que o e-mail facilita a gestão da lista/consulta e os que mais afirmam que não usariam mais o e-mail se tal fosse contabilizado no desempenho.

Conclusão:

Todos os médicos de família usam telefone com pacientes, mas expressam várias atitudes negativas. Os médicos de família que mais usam e-mail têm atitudes mais positivas perante essa prática que aqueles que o usam raramente ou não usam. As políticas organizativas devem considerar as atitudes dos médicos de família.

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