109 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Crítica de Ciências Sociais

 ISSN 2182-7435

ROMANIA, Vincenzo. Fedeli alla linea: CCCP and the Italian Way to Punk. []. , 109, pp.63-82. ISSN 2182-7435.  https://doi.org/10.4000/rccs.6215.

^len^aPunk in Italy has largely been overlooked as a research topic in the past, focussing instead on the scene in other nations. This article examines the Italian punk scene and its transition from classic to post-punk, focussing on its most famous and significant band: CCCP - Fedeli alla linea.1After a short introduction to the historical and cultural background, the results of a qualitative textual analysis of CCCP lyrics using algirdas Greimas' methodology for narrative semiotics (1983) will be presented. as the results show, CCCP's artistic production can be interpreted as a subversive and ironic parody of the collectivist traditions that were dominant in Italian politics and culture at the time (communism and Catholicism), and as a creative critical reaction to neoliberalism. The conclusion briefly discusses certain theoretical issues such as the relationship between punk and authenticity, and compares Italian punk with british and Portuguese punk.^lpt^aO punk em Itália foi amplamente ignorado enquanto objeto de estudo no passado, sendo que a atenção se centrou antes sobre a cena em outros países. O artigo examina a cena punk italiana e a sua transição do punk clássico para o pós-punk, tendo por referência o seu grupo mais famoso e representativo: CCCP Fedeli alla linea. Após uma breve introdução do contexto histórico e cultural do grupo, apresentamos os resultados da análise qualitativa textual das suas músicas, usando a metodologia da semiótica narrativa de Algirdas Greimas (1983). Os resultados mostram que a produção artística do grupo CCCP pode ser interpretada como uma paródia subversiva e irónica das tradições coletivistas dominantes na política e cultura italianas da época (comunismo e catolicismo) e como uma reação criativa crítica ao neoliberalismo. Na conclusão debatemos brevemente algumas questões teóricas, como a relação entre o punk e a autenticidade e comparamos ainda o punk italiano com o punk britânico e português.^lfr^aLe punk en Italie a largement été omis en tant qu'objet de recherche par le passé, l'attention s'étant plutôt centrée sur la scène d'autres pays. Cet article se penche sur la scène punk italienne et sur son passage du punk classique au post-punk, prenant pour référence son groupe le plus fameux et représentatif: CCCP Fedeli alla Linea. Après une brève introduction de leur background historique et culturel, nous présenterons les résultats de l'analyse qualitative textuelle des chansons du groupe CCCP en utilisant la méthodologie de narrative sémiotique d'Algirdas Greimas (1983). Les résultats montrent que la production artistique de CCCP peut être interprétée comme une parodie subversive et ironique de la tradition collectiviste dominante de la politique et de la culture italiennes de l'époque (communisme et catholicisme), tout autant que comme une réaction créative au néolibéralisme. En termes de conclusion, nous nous penchons brièvement sur quelques questions quant au rapport entre le punk et l'authenticité, et nous comparons le punk italien au punk britannique et portugais.

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License