114Más allá de la imaginación política y de la teoría crítica eurocéntricas 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Crítica de Ciências Sociais

 ISSN 2182-7435

MALDONADO-TORRES, Nelson. On the Coloniality of Human Rights. []. , 114, pp.117-136. ISSN 2182-7435.  https://doi.org/10.4000/rccs.6793.

^len^aThe universality of human rights is delimited by what is considered to effectively constitute the state of being human in the first place. In addition to a secular-line that separated the divine from the human, the hegemonic modern Western concept of the human emerged in relation to an onto-Manichean colonial line that often makes human rights discourse inefficient for addressing modern colonialism, or complicit with it. For any decolonization of human rights to occur, there needs to be a decolonization of the concept of the human. Frantz Fanon's prayer to his body in Black Skin, White Masks offers a basis for building a decolonial humanism and humanities that counter the coloniality of human rights and serve as propaedeutics for any effort to make human rights relevant for decolonization.^lpt^aA universalidade dos direitos humanos é, em primeiro lugar, delimitada pelo que é considerado constituir efectivamente o estado de ser humano. Além de uma linha secular que separou o divino do humano, o conceito hegemónico ocidental moderno do ser humano surgiu em relação a uma linha colonial maniqueísta que muitas vezes torna o discurso dos direitos humanos ineficaz para abordar o colonialismo moderno ou cúmplice dele. Para que ocorra a descolonização dos direitos humanos tem de haver uma descolonização do conceito de humano. A oração de Franz Fanon ao seu corpo em Black Skin, White Masks oferece uma base para a construção de um humanismo e humanidades descoloniais que combatem a colonialidade dos direitos humanos e servem de propedêutica para qualquer esforço que vise tornar os direitos humanos relevantes para a descolonização.^lfr^aL'universalité des droits humains est, en premier lieu, déterminée par ce qu'il est convenu d'appeler l'état d'être humain. En plus d'une ligne séculière qui a séparé le divin de l'humain, le concept hégémonique occidental moderne de l'être humain est apparu en relation à une ligne coloniale manichéiste qui, maintes fois, rend inefficace le discours des droits humains dans l'approche du colonialisme moderne ou en fait son complice. Pour que la décolonisation des droits humains ait lieu, il faut qu'existe une décolonisation du concept d'humain. La prière de Franz Fanon à son corps dans Black Skin, White Masks offre une base à la construction d'un humanisme et d'humanités décoloniaux luttant contre la colonialité des droits humains et servent de propédeutique à tout effort permettant que les droits humains soient importants pour la décolonisation.

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License