120 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Crítica de Ciências Sociais

 ISSN 2182-7435

WEEGELS, Julienne. Undoing the “Cemetery of the Living”: Performing Change, Embodying Resistance through Prison Theater in Nicaragua. []. , 120, pp.137-160. ISSN 2182-7435.  https://doi.org/10.4000/rccs.9770.

^len^aThis paper explores the gendered and spatialized dynamics that underpin prisoners' and official discourses of “change” (cambio de actitud) in Nicaragua as these were manifested at two prison facilities during a lengthy period of prison theater training. Teasing out the way in which “change” is resisted, adapted and appropriated by prisoners as they simultaneously embody and contest state discourses of penal reeducation, I argue that while re-educational spaces present opportunities for “doing freedom”, temporarily relieving the tightness of prison, they are also fundamentally part of the prison's power structure and political-moral realm. Herein change is often posited as opposed to violence, yet my research points to a dialectical relationship rather than a binary opposition between the two, because within the wider co-governance system of Nicaragua's prisons, violence appears to exist in a parallel rather than past relationship to prisoners' processes of change.^lpt^aEste artigo explora a dinâmica de género e de espaço, que sustenta tanto o discurso oficial como o dos reclusos sobre “mudança” (cambio de actitud) na Nicarágua, tal como se manifestou em dois estabelecimentos prisionais durante um longo período de formação de teatro na prisão. Identificando a forma como os reclusos resistem, adaptam e se apropriam da “mudança”, ao mesmo tempo que corporizam e contestam os discursos oficiais da reeducação penal, argumento que, muito embora os espaços de reeducação apresentem oportunidades para “fazer liberdade”, aliviando temporariamente a tensão da prisão, eles também fazem parte fundamental da estrutura de poder e do domínio político-moral da prisão. Aqui, a mudança costuma ser posta em oposição à violência, mas a minha pesquisa aponta mais para uma relação dialética do que para uma oposição binária entre as duas, uma vez que dentro do sistema de cogovernação mais amplo das prisões da Nicarágua, a violência parece existir numa relação paralela, mais do que passada, aos processos de mudança dos reclusos.^lfr^aCet article se penche sur la dynamique de genre et d'espace, qui nourrit tant le discours officiel que celui les détenus sur le “changement” (cambio de actitud) au Nicaragua, tel que cela s'est manifesté dans deux prisons durant une longue période de formation de théâtre en prison. Nous avons mis en relief la façon dont les détenus résistent, s'adaptent et finissent par s'approprier du “changement”, tout en corporisant et en contestant les discours officiels de rééducation pénale, et l'on soutient que, bien que les espaces de rééducation offrent des chances de “créer la liberté”, en soulageant temporairement la tension de la prison, ils font aussi fondamentalement partie de la structure du pouvoir et du domaine politico-moral de la prison. Ici, le changement est normalement opposé à la violence, mais nos recherches soulignent davantage un rapport dialectique qu'une opposition binaire entre les deux, puisque dans le système de co-gouvernance plus ample des prisons du Nicaragua, la violence semble exister dans une relation parallèle, plus que passée, des procédures de changement des détenus.

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License