9 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

MCCARTHY, Breda    MURPHY, Laurie. Who’s buying organic food and why?: Political consumerism, demographic characteristics and motivations of consumers in North Queensland. []. , 9, 1, pp.72-79. ISSN 2182-8458.

^len^aThe organic food market is one of the fastest growing food sectors in Australia, with growth rates in the domestic retail market averaging 50% from 2008 from 2010 (Australian Organic Market Report, 2010).  This paper focuses on identifying the demographic characteristics of organic food buyers, the motivational factors that drive the purchase of organic food and the role of political citizenship in food choices. The paper found that the organic food buyer was generally female and well educated, but age, income and presence of children in the household were not distinguishing traits. The study suggests the political consumerism is a driving force for organic food consumption, which was expressed in a distrust of corporations; lack of faith in government; wider concerns over patterns of agricultural land use within the context of sustainability and tendency to engage in boycotts and sign petitions. Variables such as taste, product freshness and animal-welfare were important motivating factors. While consumers have enough knowledge to distinguish between conventionally-grown food and organically-grown foods, there are gaps in the consumer’s level of knowledge about all the requirements for organic standards. The findings provide valuable input into the literature on what motivates organic consumption decisions. Implications for marketing, educational campaigns and food labelling are discussed.^lpt^aO mercado de alimentos orgânicos é um dos setores de alimentos que mais cresce na Austrália, com uma taxa média de 50% de crescimento no mercado nacional de 2008 a 2010 (Relatório do Mercado Orgânico da Austrália, 2010). Este trabalho concentra-se em identificar as características demográficas dos compradores de alimentos orgânicos, os fatores motivacionais que impulsionam a compra de alimentos orgânicos e o papel da cidadania política nas escolhas alimentares. O artigo conclui que o comprador de alimentos orgânicos é geralmente do sexo feminino e bem-educado, mas a idade, renda e presença de crianças no agregado familiar não são traços distintivos. O estudo sugere que o consumerismo político pode ser uma força motriz para o consumo de alimentos orgânicos, que foi expressa na desconfiança das empresas; na falta de fé no governo; em preocupações mais amplas sobre os padrões de uso da terra agrícola no contexto da sustentabilidade e na tendência de envolvimento em boicotes e assinatura de petições. Variáveis ​​como gosto, frescura do produto e bem-estar animal foram fatores motivadores importantes. Enquanto os consumidores têm conhecimento suficiente para distinguir entre alimentos produzidos de forma convencional e alimentos cultivados organicamente, existem lacunas no nível de conhecimento sobre todos os requisitos para padrões orgânicos do consumidor. Os resultados fornecem um valioso contributo para a literatura sobre o que motiva as decisões de consumo de produtos orgânicos. São discutidas também as implicações para o marketing, campanhas educativas e de rotulagem de alimentos.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )