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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

GONCALVES, Marta Fernandes; MENEZES, João    MARQUES, Catarina. Grocery consumer relational perceptions in green consumption context. []. , 11, 1, pp.160-163. ISSN 2182-8458.

^len^aAn exchange perspective of the relationship customer-grocery recognizes the important role that both the seller and the shopper assume in their relationships. Today consumers are increasingly considering green consumption, which has led to a situation where retailers expend substantial resources in response to this challenge. However, this consumption has remained lackluster justifying the need for greater knowledge about consumers’ behaviour. The purpose of this paper is to characterize groups of customers based on their perceptions of value, satisfaction with retailers as well as on risk perceived associated with their environmentally consumption practices. As a result of cluster analysis, we obtained a consumers’ typology differing in their relational benefits, satisfaction and risks perceptions. Some suggestions are given to retailers and also recommendations about the need to closely consider their product offerings to ascertain what aspects contribute to the value considered by shoppers.^lpt^aUma perspetiva social ou comportamental do relacionamento entre clientes e retalhistas de produtos de mercearia reconhece a importância que as interações entre vendedor e comprador assumem ao longo do tempo. Esta interdependência aposta no desenvolvimento de relacionamentos e ganha relevância em mercados em que existe envolvimento entre os diversos atores presentes. Embora tradicionalmente em mercearias esta dinâmica seja diminuta, os retalhistas nesta área têm vindo a envolver substanciais recursos na proximidade e contacto com o cliente particularmente em produtos onde o risco psicológico percebido é maior como é o caso dos chamados “produtos verdes”. O objetivo deste artigo é obter tipologias de consumidores e caracterizar estes grupos neste contexto e numa ótica relacional com base nas suas perceções de valor, satisfação e risco percebidos. São ainda apresentadas algumas sugestões e recomendações para os retalhistas com base nas conclusões obtidas.

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