11 2¿Por qué quiebran los hoteles españoles?: un estudio de sus determinantesEl estado del arte en gobernanza de destinos turísticos 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

PACO, Cidália Maria Leal    PEREZ, Juan Manuel Cepeda. As tecnologias da informação e comunicação na produtividade do setor hoteleiro de Portugal. []. , 11, 2, pp.39-46. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2015.11205.

^lpt^aO objetivo global é avaliar o impacto das TIC na produtividade do setor hoteleiro em Portugal. Deste modo, pretendemos dar um contributo para a investigação do chamado paradoxo da produtividade das TIC, através do desenvolvimento de uma metodologia que procure superar algumas das deficiências metodológicas presentes nos estudos realizados até ao momento. Em termos de conclusões, com base nos fundamentos e nos resultados obtidos, pode dizer-se que as principais questões colocadas foram respondidas e os objetivos do estudo foram alcançados, Assim, os estudos que investigam o impacto das TIC na produtividade têm algumas vezes conduzido a resultados contraditórios e/ou duvidosos em relação aos benefícios das mesmas e o nosso estudo contrariou-os no sentido em que o que aumenta o valor dos serviços oferecidos pelos hotéis são, entre outros, o desenvolvimento das TIC.^len^aThe overall objective of this paper is to evaluate the impact of Information and Communication Technologies (ICT) on the productivity of the Portuguese hotel sector. Another is to contribute to the identification of mechanisms that explain the relationship between ICT and efficiency within the hotel sector through DEA-MPI methodology. In this way, we intend to make a contribution to the investigation of the so-called productivity paradox of ICT, through the development of a methodology that seeks to overcome some methodological deficiencies present in studies conducted. Overall, based on research fundamentals and the results obtained, it can be said that the main research questions were answered and the objectives of the study were achieved. Thus, studies that investigate the impact of ICT on productivity have sometimes led to contradictory results and/or doubtful in relation to benefits of the same. Our study contradicted them in the sense in which increases the value of services offered by hotels are, among others, the development of ICT.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License