12 1To what extent does human capital diversity moderate the relationship between HRM practices and organizational performance: Evidence from Spanish firms 
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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458

MORAES, Lúcio Flávio Renault de; SANT'ANNA, Anderson de Souza; DINIZ, Daniela Martins    OLIVEIRA, Fátima Bayma de. Portuguese and Brazilian national cultures, organizational culture and trust: an analysis of impacts. []. , 12, 1, pp.188-195. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2016.12120.

^len^aThe objective of this paper is to investigate the influence of trace constituents of Brazilian and Portuguese cultures on the establishment of relationships of trust. For this purpose the head office of a Portuguese multinational company and its subsidiary in Brazil were investigated, by means of research of a qualitative nature, utilizing the case study method. Regarding data collection, twelve interviews were carried out with managers drawn from both countries, based on an interview script developed from a wide-ranging review of the literature on the theme, especially that written from the anthropological perspective, as proposed by Schein (1986). The reports of the interviews gave evidence of the relevance of a more effective management of cultural artefacts, in particular greater attention to the sharing of values, in order to foster the building of stronger bonds of trust and to stimulate cultural contexts more in tune with contemporary organizational discourse.^lpt^aEste artigo tem como objetivo central investigar a influência de traços constituintes das culturas brasileira e portuguesa no estabelecimento de relações de confiança. Para tal foi investigada matriz de multinacional portuguesa e sua subsidiária no Brasil. Norteado por esse propósito realizou-se pesquisa de natureza qualitativa e caráter descritivo-analítico, utilizando-se como método o estudo de caso. Em termos da coleta de dados, foram conduzidas doze entrevistas semiestruturadas e em profundidade com gestores de ambos os países, tendo por base roteiro desenvolvido a partir de ampla revisão de literatura sobre o tema, com destaque para a perspectiva antropológica, conforme proposta por Schein (1992). À luz dos relatos das entrevistas obtidas evidencia-se a relevância de gestão mais efetiva dos artefatos da cultura, em particular maior atenção ao compartilhamento de valores, de modo a se fomentar a construção de laços mais fortes de confiança e estimular contextos culturais mais aderentes aos discursos organizacionais contemporâneos.

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