13 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

AQUINO, Helen    CASTRO, José Márcio de. Knowledge internalization as a measure of results for organizational knowledge transfer: proposition of a theoretical framework. []. , 13, 2, pp.83-91. ISSN 2182-8458.

^len^aAs this is result of the transfer of knowledge, most studies on this subject have considered the implementation of organizational knowledge as a positive result and as the end of the transfer process; internalization as active adoption of knowledge has seldom been investigated. This is assuming that it is only when knowledge is internalized by the recipient company that the transfer process really becomes effective and incorporated into organizational routine. The aim of this paper is propose a theoretical framework using internalization as the variable to analyze the effectiveness of the knowledge transfer process. For this, a comprehensive literature review was conducted that resulted in the identification of important variables that moderate the internalization: the disseminative capacity and the absorptive capacity. Moreover, this article proposes an analysis of internalization from a multidimensional perspective, considering the appropriation of knowledge and time taken to internalize as extension factors of knowledge internalization^lpt^aTratando-se de resultado da transferência de conhecimento, grande parte dos estudos sobre o tema tem considerado a implementação do conhecimento organizacional como um resultado positivo e como o final do processo de transferência, sendo que a internalização enquanto adoção ativa do conhecimento tem sido pouco investigada.  Partindo da premissa de que, somente quando o conhecimento é internalizado pela empresa receptora, o processo de transferência torna-se realmente efetivo e incorporado na rotina organizacional. O objetivo desse artigo é propor um framework teórico utilizando a internalização como variável para analisar a efetividade do processo de transferência de conhecimento. Para tal, foi realizada uma ampla revisão da literatura que resultou na identificação de importantes variáveis que moderam a internalização: a capacidade disseminativa e a capacidade absortiva. Além disso, esse artigo propõe uma análise da internalização sob uma perspectiva multidimensional, considerando a apropriação do conhecimento e o tempo de internalização como fatores de extensão da internalização do conhecimento

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License